Companiile cel mai grav afectate de criza sunt acelea care deruleaza cea mai mare parte din afaceri in zona euro, precum Peugeot si Opel, in condițiile in care vanzarile auto din Europa au scazut in 2012 pentru cel de-al cincilea an consecutiv si au revenit la nivelul de la mijlocul anilor '90, potrivit unei analize Wall Street Journal (WSJ), citata de Mediafax.

Concurenti precum Volkswagen sau Renault au reusit sa-si diversifice distributia geografica spre pietele emergente din Europa, Asia, America Latina, Africa si in America de Nord, compensand partial pentru declinul de pe continentul european.

Restructurarile ample implementate in 2012 de companii precum Peugeot, Opel si Fiat ar putea fi insuficiente pentru a depasi inca un an de declin. Astfel, mentinerea trendului de scadere a vanzarilor auto din Europa in 2013 ar putea declansa o noua runda de vanzari de active si majorari de capital, potrivit bancherilor si analistilor financiari contactati de WSJ.

Una dintre principalele probleme ale industriei auto europene este perioada de timp necesara pentru ca masurile luate in acest an sa-si faca efectul. Peugeot si Opel au pregatit mii de concedieri si au anuntat inchiderea unor fabrici, incercand in acelasi timp sa-si reduca costurile printr-o colaborare anuntata in acest an. Aceste decizii nu au insa efecte semnificative pe termen scurt, inlcusiv din cauza problemelor politice ridicate de inchiderea de fabrici si concedieri masive, care nu pot fi efectuate imediat.

Fiat isi readapteaza productia pentru exporturi in afara Europei, catre piete mai dinamice. Grupul a anuntat recent ca va concedia un sfert dintre cei aproape 6.000 de angajati de la complexul din Tychy, Polonia. Pozitia solida in Brazilia si in Statele Unite, unde detine grupul Chrysler, ofera mai mult spatiu de manevra gigantului italian in privinta afacerilor din Europa.

Renault, al doilea mare constructor auto francez, se poate baza de asemenea pe o alianta stransa cu grupul japonez Nissan, prin care ambii producatori economisesc bani.

"Este nevoie evidenta de restructurare in Europa, insa este costisitoare, dureaza mult și nu rezolva problema imediata a pierderilor", comenteaza pentru WSJ Jean-Baptiste Charlet, managing director la Morgan Stanley.
Pierderile ridicate din ultima perioada si situatia financiara dificila cresc vulnerabilitatea producatorilor auto europeni la fluctuatiile pietei.

Citeste si:

"Totul se reduce la numarul de masini vandute in Europa", spune Emmanuel Bulle, analist la Fitch Ratings.
Vanzarile de automobile din Europa vor scadea cu 8% in 2012 si cu 3% in 2013, estimeaza Moody’s, si ar putea reveni cel mai devreme in 2014.

Potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, principalul grup de lobby al industriei, inmatricularile de autoturisme noi din Europa de Vest au scazut cu 2 milioane de unitati in perioada 2007-2011, la sub 13 milioane pe an.

Situatia marilor marci europene este cu atat mai grava tinand cont de dependenta ridicata de autoturisme, unde competitia este extrem de dura si marjele de profit foarte reduse.

General Motors estimeaza ca va inregistra in acest an pierderi de pana la 1,8 miliarde de dolari in Europa, unde detine marcile Opel si Vauxhall. Grupul american spera sa revina pe profit in Europa abia in 2015.

Fiat are prognoze asemanatoare in privinta revenirii pe profit si estimeaza pierderi de 700 milioane euro in acest an in Europa in timp ce Peugeot spera sa opreasca pierderile in 2014 datorita aliantei cu General Motors, prin care cele doua companii vor efectua in comun aprovizionarea pentru a reduce costurile. Grupul Renault este mai optimist, estimand flux de numerar pozitiv de la operatiunile auto in 2012 in pofida vanzarilor in scadere din Europa.

Restructurarile din Europa nu sunt insa la fel de drastice precum cele efectuate in 2009 in Statele Unite – intrarea General Motors si Chrysler in faliment cu finantare de la guvern, disparitia marcilor Pontiac (GM) si Mercury (Ford).

Companiile americane au inchis fabrici, au operat concedieri masive, au redus influenta sindicatelor, au restructurat programele de pensii și transferuri sociale catre fostii angajati, masuri extrem de dificile in Europa din punct de vedere politic.