Publicatia The Economist foloseste de mai multi ani pretul hamburgerilor pentru a evalua partial moneda nationala a unei tari. In esenta, acestia se bazeaza pe ideea ca oriunde in lume productia unui hamburger are acelasi cost, insa chiar si asa acestia sunt vanduti la preturi diferite in state diferite.
Rata de crestere a pretului Big Mac in Grecia, Portugalia si Spania a fost sub cea medie inregistrata in zona euro, in vreme ce in Irlanda pretul hamburgerilor chiar a scazut, subliniaza economistul. Acestea sunt tocmai tarile care au avut cele mai grave probleme economice din Europa.
In schimb, pretul hamburgerilor in Germania a crescut peste media europeana.
Wolff concluzioneaza afirmand ca ajustarile economice au efect. De exemplu, in Irlanda, care si-a redus puternic cheltuielile dupa ce a primit ajutoare financiare de la institutiile internationale, pretul unui hamburger a scazut de la 3,8 euro, la mai putin de 3,5 euro.
Exista insa si o exceptie notabila: Italia, tara puternic indatorata, in care totusi se vinde cel mai scump Big Mac din zona euro - 3,85 euro, comparativ cu 3,64 euro in Germania.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: