Un consilier economic al premierului Frantei sustine ca pretul hamburgerilor Big Mac, produsi de McDonald’s, reflecta evolutia economica a tarilor si chiar anticipeaza eventualele probleme financiare pe care acestea le pot intampina.
Guntram Wolff, director adjunct in cadrul institutului de cercetare economica Bruegel si membru in Consiliul de Analiza Economica al prim ministrului Frantei, sustine ca scaderea pretului unui Big Mac in tari cu probleme financiare, precum Irlanda, reprezinta o dovada a legaturii stranse dintre evolutia economiilor si pretul hamburgerilor. Wolff a analizat evolutia preturilor in perioada iulie 2011 - ianuarie 2013, scrie CNBC.

Publicatia The Economist foloseste de mai multi ani pretul hamburgerilor pentru a evalua partial moneda nationala a unei tari. In esenta, acestia se bazeaza pe ideea ca oriunde in lume productia unui hamburger are acelasi cost, insa chiar si asa acestia sunt vanduti la preturi diferite in state diferite.

Rata de crestere a pretului Big Mac in Grecia, Portugalia si Spania a fost sub cea medie inregistrata in zona euro, in vreme ce in Irlanda pretul hamburgerilor chiar a scazut, subliniaza economistul. Acestea sunt tocmai tarile care au avut cele mai grave probleme economice din Europa.
In schimb, pretul hamburgerilor in Germania a crescut peste media europeana.

Wolff concluzioneaza afirmand ca ajustarile economice au efect. De exemplu, in Irlanda, care si-a redus puternic cheltuielile dupa ce a primit ajutoare financiare de la institutiile internationale, pretul unui hamburger a scazut de la 3,8 euro, la mai putin de 3,5 euro.

Exista insa si o exceptie notabila: Italia, tara puternic indatorata, in care totusi se vinde cel mai scump Big Mac din zona euro - 3,85 euro, comparativ cu 3,64 euro in Germania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri