Atunci cand Tamerlan Tsarnaev - cel mai mare dintre fratii suspectati de comiterea atacurilor la maratonul din Boston, ucis de politie intr-o cursa de urmarire - a plecat in Rusia, in 2012, calatoria sa a fost detectata de catre Departamentul pentru Securitate Interna (DHS), dar nu si de catre FBI.

In pofida semnalarii de catre Rusia si inscrierii sale, la cererea CIA, pe o lista de supraveghere cu potentiali teroristi, intoarcerea sa in Statele Unite a trecut complet neobservata.

"Sistemul nu a functionat, din cauza unei ortografieri diferite a numelui acestuia. Am ratat posibilitatea de a detecta o amenintare, din cauza unui sistem prea complicat", declara pentru AFP Christian Beckner, adjunctul directorului Institutului Politic pentru Securitate Nationala din cadrul George Washington University, scrie Mediafax.

"Problema este ca nu exista o singura lista, ci mai multe liste", apreciaza Michael German, un fost agent FBI, in prezent un specialist in domeniul terorismului la Uniunea americana pentru Apararea Libertatilor Civile (ACLU).

"Aceste liste sunt atat de aglomerate de o multime de nevinovati si de informatii eronate, incat fortele de ordine-insele nu le mai considera fiabile", declara el pentru AFP.

Lista principala, cea a Centurlui National Antiterorist (NTC), cunoscuta sub numele de TIDE (Terrorist Identities Datamart Environment), contine o jumatate de milion de nume. "Cred ca nimeni nu isi imagineaza in mod serios sa existe o jumatate de milion de teroristi", noteaza Michael German.

FBI are, la randul sau, o lista de supraveghere, DHS o are pe a sa, Vama are si ea una si mai exista lista care interzice anumitor persoane sa calatoreasca cu avionul ("No fly list").

"Daca exista cea mai mica suspiciune, oamenii ajung pe o lista", subliniaza analistul ACLU. "Daca numele tau seamana cu al unui terorist adevarat, Guvernul american se va interesa de tine, in detrimentul amenintarilor adevarate", adauga el.

Citeste si:

De asemenea, exista multiple aliasuri, identitati duble si diferite ortografieri ale unor nume, in alfabete diferite, care falsifica jocul si antreneaza erori.

In pofida unor incercari de uniformizare a sistemului, dupa atentatele de la 11 septembrie, "problema principala este lipsa coordonarii", denunta Jeffrey Addicott, directorul Centrului pentru drept si lupta impotriva terorismului de la St Mary's University, in Texas.

"Diferitele agentii sunt in competitie intre ele, pentru a obtine o informatie prima", pentru a isi "atribui meritul unei operatiuni sau pentru a fi cea care va dejuca un plan de atentat", apreciaza profesorul Addicott.

Profesorul evoca pentru AFP cazul lui Umar Faruk Abdulmutallab, autorul atentatului esuat pe o cursa aeriana, in 2009, de Craciun. "Tatal sau a semnalat Departamentului de Stat ca fiul lui era un potential terorist, dar aceasta informatie nu a fost niciodata transmisa altor agentii", spune el. Tanarul nigerian a fost imobilizat de catre pasageri, la bordul avionului pe ruta Amsterdam-Detroit, cu explozivi ascunsi in lenjeria intima.

FBI, DHS sau NTC au recurs la criterii diferite pentru introducerea unei persoane sub supraveghere, niste "criterii opace" si "subiective", comenteaza profesorul Addicott. "O agentie va aprecia ca esti o amenintare potentiala, pe cand alta va spune nu, nu, doar iti exerciti dreptul la libera exprimare", adauga el.

Un raport din 2010 al Inspectorului General a subliniat, de altfel, ca lista FBI mentiona activisti politici care nu au reprezentat vreodata cea mai mica amenintare. Documentul apreciaza ca unele nume "nu sunt inscrise la momentul potrivit si ca altele nu au fost retrase ani de zile dupa ce au fost exonerate", declara German.

Insa "adevarata provocare", in opinia lui Addicott, este ca Statele Unite sa se doteze, in sfarsit, cu "ceea ce Franta are deja, si anume un sistem pentru o carte nationala de identitate, care permite urmarirea oamenilor. Fara acesta, este vorba despre o misiune imposibila", subliniaza profesorul.