Cererea de petrol in China a fost, in luna aprilie, cu 10,8% mai ridicata decat in perioada similara a anului trecut, evolutie apreciata de BBC ca fiind cea mai rapida dupa anul 2004. Aceasta crestere, au concluzionat analistii locali, a fost determinata de majorarea - subventionata - a preturilor stabilite de stat la combustibili, ceea ce a incurajat companiile de rafinare sa sporeasca livrarile pe piata interna. Potrivit cifrelor oficiale de la Beijing, China, al doilea mare consumator mondial de petrol, a utilizat in aprilie 6,69 milioane de barili de titei pe zi, in pofida diminuarii importurilor.

Si vanzarile de automobile, care au crescut cu aproape 50% in primele patru luni ale anului, au contribuit la cresterea cu 20% a cererii de benzina, pana la circa 1,2 milioane de barili pe zi. Controlul statului asupra costului carburantilor a atenuat socul resimtit de populatie in urma cotatiei record a petrolului, majorarea de 3-5% a pretului, in luna martie, fiind insuficienta pentru a determina reducerea consumului.
Categoriile de populatie mai sensibile la majorarea preturilor carburantilor, precum agricultorii si soferii de taxi, sunt protejate prin subventii, astfel incat nu vor fi afectate de noua crestere a preturilor, de 9,6% la benzina si 11,1% la motorina, operata saptamana trecuta. Nu a avut loc, insa, o incetinire a ritmului cresterii economice, ea fiind in primul trimestru al acestui an de 10,3 la suta, releva ieri BBC.