Ferrovial, a doua companie spaniola din sectorul de servicii si constructii in infrastructura, va face astazi oferta sa finala de preluare a companiei britanice BAA Plc. Potrivit reglementarilor britanice, grupul spaniol mai are o ultima sansa de a prelua BAA, dupa ce compania britanica a respins succesiv mai multe oferte din partea spaniolilor.

Lupta pentru propritarul de aeroporturi s-a intensificat dupa intrarea in cursa a consortiului condus de Goldman Sachs. BAA a respins deja o oferta a Goldman Sachs, consortiul fiind obligat sa depuna o noua oferta pana vineri. In eventualitatea in care si acesta va fi respinsa, Goldman Sachs va trebui sa astepte inca sase luni pana in momentul formularii unei noi oferte de preluare. Consortiul specializat in investii a reintrat insa in cursa dupa ce Commonwealth Bank of Australia a anuntat ca va sustine oferta consortiului cu cel putin un miliard de dolari, potrivit informatiilor BBCNews, pentru a castiga controlul asupra celui mai mare propritar aeroportuar din lume.

Ambele companii sunt asteptate sa faca noi oferte pentru BAA, in valoare de peste 10 miliarde de lire sterline (aproximativ 15 miliarde de euro), aceasta suma fiind in conformitate cu asteptarile oficialilor BAA. Compania britanica a refuzat in mai multe luni mai multe oferte catalogate ca fiind nerealiste in raport cu valoarea companiei. BAA opereaza sapte aeroporturi in Marea Britanie, inclusiv aeroporturile londoneze Heathrow, Gatwick si Stansted, detinand peste 85% din traficul aerian londonez si o cota de 63% din traficul aerian britanic.

Istoria tentativelor esuate

In ultima vreme, aeroporturile din Europa au atras numerosi investitori, avand in vedere estimarile potrivit carora traficul aerian in Europa se va dubla pana in 2020, ajungand la doua miliarde pasageri pe an. In aceste conditii BAA Plc reprezinta o oferta apetisanta, valoarea tranzactiei care se va incheia fiind cea mai mare din acest domeniu.

In cursa pentru preluarea celui mai mare operator de aeroporturi din lume au ramas doi jucatori, Ferrovial din Spania si consortiul de investitii Goldman Sachs, format din mai multe banci de talie cel putin regionala, precum Dresdner Kleinwort Wasserstein, WestLB, Credit Suisse si Lloyds.

BAA a respins pana in acest moment o oferta facuta de Goldman Sachs, in valoare de 8,75 miliarde lire sterline (12,74 miliarde de euro) si doua oferte din partea Ferrovial, de 11,97 miliarde de euro respectiv 14,2 miliarde de euro.

BAA mai detine controlul si asupra aeroportului din Budapesta in urma unei tranzactii de 2,2 miliarde de dolari, aceasta reprezentand cea mai mare achizitie a grupului britanic.