Guvernul iranian va decide pana la data de 22 iulie daca va impune sau nu masura nepopulara a rationalizarii combustibililor, pentru a face fata constrangerilor bugetare incepand cu luna septembrie, transmite Rompres.

Conform proiectului de buget aprobat de legislativul de la Teheran pentru acest an fiscal, ce va lua sfarsit luna martie 2007, valoarea sumelor alocate pentru importurile de benzina a fost redusa de la patru la 2,5 miliarde dolari. Aceasta insemna ca guvernul presedintelui Mahmoud Ahmadinejad va fi nevoit sa ia in calcul fie masura cresterii preturilor la combustibili fie rationalizarea acestora, ambele masuri fiind la fel de nepopulare.

Presedintele Comisiei parlamentare pentru Energie, Kamal Daneshyar, i-a avertizat pe automobilistii iranieni ca din luna septembrie ar putea lua sfarsit regimul de subventionare masiva a combustibililor.

"Politica de import a benzinei la un pret de 50 de centi pe litru pentru a o comercializa ulterior la noua centi pe litru se apropie de sfarsit...Va fi nevoie de un adevarat jihad pentru a aduce preturile la nivelul pietei", a declarat Kamal Daneshyar.

In opinia acestuia, Iranul are trei optiuni: prima este mentinerea unui pret de noua centi pentru litrul de benzina, dar rationalizarea consumului; a doua este vanzarea unei anumite cantitati de benzina la un pret subventionat, iar daca automobilistii doresc sa cumpere o cantitate mai mare vor trebui sa plateasca pretul pietei, in sfarsit a treia optiune consta in vanzarea benzinei la un pret de 50 de centi per litru, acompaniata insa de acordarea de compensatii pentru automobilisti.

Desi Iranul este depasit doar de Arabia Saudita la capitolul cele mai mari rezerve de petrol din lume, ii lipsesc capacitatile de rafinare suficiente si este nevoit sa importe peste 40 la suta din cele 70 milioane litri de benzina pe care le consuma zilnic.

Acesta este motivul pentru care comerciantii de combustibili din Europa si Asia urmaresc cu atentie evolutia situatiei politice din Iran pentru a detecta orice posibila fluctuatie a cererii de combustibil.