Detaliile sunt vagi, inainte de preluarea efectiva a guvernarii de catre noua coalitie, care va avea loc dupa ce membrii Partidului Social-Democrat (SPD) vor vota acordul pe 12 decembrie, singura prevedere clara fiind ca taxa nu va genera costuri suplimentare pentru germani.
Planul a fost primit cu nemultumire de soferii din tarile vecine, care spun ca Germania submineaza libera circulatie. Chiar si germanii pun sub semnul intrebarii aceasta taxa care ar aduce venituri de circa 260 de milioane de euro, potrivit unei estimari a clubului auto german ADAC, suma insuficienta pentru acoperirea costurilor de imbunatatire a infrastructurii.
"Am transformat Europa intr-un loc in care traficul se desfasoara liber, iar acum il punem in pericol. Daca Germania introduce o astfel de taxa, alte tari i-ar putea urma exemplul, creand diviziuni si o posibila erodare a spiritului european", a declarat Mike Pinckaers, purtator de cuvant al asociatiei soferilor olandezi, ANWB.
Germania a fost pionier al transporturilor, atunci cand a inaugurat prima autostrada din Europa destinata automobilelor, in 1921. Autobahn, care deseori nu are limitari de viteza, a creat o cultura a automobilismului, ajutand BMW, divizia Mercedes-Benz a grupului Daimler si brandurile Audi si Porsche ale Volkswagen sa domine piata masinilor de lux.
Traditia vitezei nelimitate este pusa in pericol din cauza stagnarii, in termeni reali, a sumelor alocate drumurilor, podurilor, cailor ferate si transporturilor publice, in timp ce traficul de pasageri a crescut cu 27%, iar cel de marfuri cu 75%, potrivit datelor Ministerului Mediului si institutului german de cercetari DIW.

Ar fi incorect ca taxa sa fie aplicata doar strainilor. O multime de oameni ar fi afectati.

Taxa ar afecta in special strainii care locuiesc in apropierea granitelor statelor lor cu Germania si care se deplaseaza frecvent in aceasta tara.
"Ar fi incorect ca taxa sa fie aplicata doar strainilor. O multime de oameni ar fi afectati, iar traficul ar fi deviat pe sosele care traverseaza multe sate mici", a declarat Elisabeth Jaeger, din Dornbirn, Austria, localitate situata la 20 de kilometri de granita cu Germania, unde calatoreste cam o data pe luna, ca multi altii.
Ministrul Transporturilor din Austria, Doris Bures, a avertizat ca va da in judecata Germania la Curtea Europeana de Justitie, daca soferii straini vor fi discriminati, a relatat publicatia Kronen Zeitung la sfarsitul lunii noiembrie.
State europene ca Italia si Franta impun plata de taxe la puncte de incasare de pe autostrazi, in timp ce in Elvetia si Austria se plateste o taxa anuala pentru acestea.
Prin sistemul german, care nu a fost inca stabilit, soferii germani ar putea primi o vigneta in cadrul taxei anuale de drum, in timp ce strainii ar trebui sa o cumpere separat.
"Soferii germani platesc aproape peste tot in Europa, asa ca este corect ca si strainii sa plateasca o taxa de drum in Germania. Avem nevoie de noi surse de finantare pentru intretinerea si imbunatatirea infrastructurii rutiere", a declarat Juergen Fischer, purtator de cuvant al Uniunii Crestin-Sociale, aliat al conservatorilor din CDU.

Este important ca niciun german sa nu fie impovarat cu noi costuri.

Germania incearca sa incaseze bani de la cetateni straini, in timp ce statele europene indatorate aplica masuri de austeritate. Masura risca sa irite state vecine precum Franta, care are probleme bugetare.
Merkel sustine insa ca taxa de autostrazi este necesara.
"Dorim sa o facem pentru ca avem nevoie de fonduri pentru infrastructura. Este important ca niciun german sa nu fie impovarat cu noi costuri", a afirmat Merkel intr-un interviu acordat postului ZDF la sfarsitul lunii noiembrie.
Purtatorul ei de cuvant, Steffen Seibert, a declarat vineri ca pozitia cancelarului nu s-a modificat in aceasta problema.
Pentru ca economia sa se dezvolte in continuare, Germania are nevoie de investitii suplimentare de cel putin 6,5 miliarde de euro pe an pentru intretinerea retelei de transport, inclusiv a celor 13.000 de kilometri de autostrazi, potrivit unui studiu realizat de institutul DIW din Berlin.
Cele 43 de milioane de autovehicule care ruleaza pe drumurile din Germania provoaca uzura infrastructurii. Potrivit unui raport destinat Parlamentului, 14% din cele 39.000 de poduri rutiere importante pot afecta siguranta traficului
Pe de alta parte, problemele sunt in mare parte autoprovocate. Astfel, soferii germani platesc deja circa 53 de miliarde de euro pe an, sub forma de taxe si comisioane legate de masini, dar numai 19 miliarde de euro sunt investite in infrastructura, potrivit ADAC. Asociatia anticipeaza ca planul noii coalitii va esua, astfel ca fie germanii vor fi nevoiti sa suporte o taxa suplimentara, fie taxa va fi anulata cu totul.