Producatorul spaniol de imbracaminte Priviet Sportive SL a inceput sa recastige clientii pierduti in perioada 2007-2009 in favoarea furnizorilor din China, in principal datorita scaderii salariilor. "In perioada de boom din sectorul constructiilor, femeile din mediul rural nu erau interesate sa castige 700 sau 800 de euro pe luna. Acum, oamenii sunt someri, au ajuns cu spatele la zid. Au nevoie de salarii care li se pareau ridicole in trecut", a declarat pentru Bloomberg directorul general al companiei, Alcazar Barranco.

Priviet Sportive estimeaza pentru anul 2013 venituri de 15 milioane euro, mai mult decat dublu fata de nivelul de la sfarsitul deceniului trecut. Printre clientii companiei se numara si El Corte Ingles, cel mai mare retailer din Spania, care alaturi de alte lanturi de magazine prefera sa mute productia din China inapoi in tara, pentru a scapa de perioada indelungata de asteptare pentru livrari, mai ales avand in vedere trendul de crestere a salariilor de pe piata chineza.

Totodata, producatorii auto au reinceput investitiile in Spania, tot ca urmare a scaderii costurilor salariale.
Astfel, dupa cinci ani de recesiune, economia spaniola pare sa aiba noi motoare de crestere si sa-si regaseasca competitivitatea globala, trend care poate fi remarcat si in Grecia si Portugalia, unde diferentele de costuri fata de China au inceput de asemenea sa se restranga.

Costul fortei de munca a scazut in Spania pentru cel de-al patrulea an consecutiv, potrivit datelor Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Astfel, venitul mediu al gospodariilor a coborat cu 10% in 2013 fata de nivelul din 2008, in timp ce exporturile au atins un record anul trecut, iar cererea da semne de stabilizare dupa o perioada indelungata de declin.

"Totul se rezuma la economia productiei. Acum, este mai putin dezavantajos sa produci la nivel local, iar costul superior merita platit pentru a avea o mai buna viteza de reactie la evolutiile din piata", comenteaza pentru Bloomberg un analist londonez.

Citeste si:

Odata cu cresterea concurentei pentru locuri de munca, spaniolii au inceput sa accepte salarii mai mici. Somajul din Spania este la aproximativ 27%, de peste trei ori mai mare fata de rata din perioada premergatoare crizei. Totodata, populatia a traversat cele mai dure masuri de austeritate din istoria democratica a tarii, cu cresteri semnificative de taxe si reducerea puternica a salariilor din sectorul public. Un alt efect al somajului in Spania este cresterea numarului de persoane care accepta sa lucreze cu contracte temporare, de cateva saptamani.
Guvernul spaniol a introdus in 2012 o reforma in sectorul muncii, care a inlesnit si a redus costurile concedierilor si reducerilor de salarii.

Industria textilelor din Spania are in prezent aproximativ 54.000 de angajati, jumatate fata de nivelul din 2008 si mai putin de o treime comparativ cu numarul de la inceputul deceniului trecut. Sectorul auto contribuie de asemenea la revenirea economiei spaniole prin cresterea exporturilor.

Ford a planificat productia unor noi modele la fabrica din Almussafes, in apropierea Valenciei, iar PSA Peugeot Citroen a anuntat ca va produce un model la o fabrica General Motors din Spania, dupa ce a inchis anul trecut o uzina din Franta.

Potrivit estimarilor OCDE, costul fortei de munca va scadea in Spania in acest an cu 1,3%. In Grecia, indicatorul va cobori in 2014 cu 5,9%, iar in Irlanda cu 0,2%. Germania, cea mai mare economie europeana, va inregistra o crestere de 1,6% a costului muncii, Franta cu 1,2%, iar Marea Britanie cu 1,3%, anticipeaza organizatia.
Noile avantaje regasite de statele din sudul Europei imita intr-o oarecare masura modelul economic al Europei de Est.

"Nu mai este vorba strict despre Europa versus Asia. Estul si sudul Europei sunt exportatori neti de textile catre retailerii din nordul si vestul continentului, deoarece ofera un avantaj semnificativ in zona costurilor si reduc riscurile generate de un lant urias de furnizori, de anvergura globala", comenteaza pentru Bloomberg Bryan Roberts, analist la Kantar Retail, Londra.