"Cifrele oficiale indica o crestere cu 5-6% a pietei de retail anul trecut si vedem aproximativ acelasi rezultat si in AFI. Rezultatele centrului comercial vor reflecta situatia de pe piata de retail. Nu am cifrele exacte acum, dar toti parametrii au avut o performanta buna. Pentru 2014 asteptam crestere, avand in vedere planurile pe care le avem pentru acest an", a declarat Israel Vizel, manager mall division AFI Europe.

Astfel, in 2013 vanzarile retailerilor prezenti in AFI Cotroceni, care are aproximativ 80.000 de metri patrati, au depasit 200 de milioane de euro.

Mallul de la Cotroceni, o investitie de 300 de milioane de euro, are printre chiriasi companii ca Real, Inditex, H&M, C&A sau Cinema City, iar in 2012 vanzarile retailerilor au crescut cu 14% in lei (9% in euro) la 196 milioane de euro.

"Collective este un magazin pentru care inca de la deschiderea AFI Cotroceni incercam sa gasim solutia pentru locatia si suprafata necesare. Acum am gasit calea cum sa o facem, iar Collective urmeaza sa deschida un magazin in AFI Cotroceni. Magazinul va avea 600-700 de metri patrati si examinam posibilitatea sa extindem putin spatiul", a spus Vizel.

Magazinele Collective comercializeaza mai multe branduri premium, precum Polo Ralph Lauren, Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, UGG Australia, DKNY Jeans sau Converse. In Romania functioneaza trei magazine sub acest brand, precum si doua outleturi, toate in Bucuresti.

Vizel a adaugat ca magazinul operat de compania Elmec urmeaza sa fie deschis in urmatoarele doua luni in spatiul ocupat in prezent de Benetton, care va fi mutat intr-o alta zona din centrul comercial. Acesta modificare se adauga la altele anuntate deja de dezvoltatorul centrului comercial si care au ca tinta cresterea numarului de vizitatori si a vanzarilor retailerilor.

In primul an de functionare a centrului comerciale, deschis la finele anului 2009, in plina criza economica, circa 70 de retaileri au fost inlocuiti, fenomen care insa s-a redus semnificativ in ultimii doi ani, ritmul de inlocuire ajungand la 2-3 magazine pe luna.

AFI Cotroceni este primul proiect al AFI Europe in Romania, iar anul trecut compania a finalizat un centru comercial la Ploiesti, in urma unei investitii de peste 50 de milioane de euro.

Citeste si:

"Ploiesti a fost deschis cu un mix de chiriasi foarte bun, am avut timp, nu era criza, stiam mai bine brandurile, valoarea acestora si am selectat fiecare magazin in parte si l-am amplasat in locul potrivit. Centrul este ocupat aproape integral. Sunt si aici 2-3 magazine care nu au rezultate bune si suntem in discutii sa le schimbam", a precizat Vizel.

AFI Palace Ploiesti, construit pe amplasamentul fostei uzine "Flacara", care producea masini de tocat si alte echipamente pentru bucatarie, are o suprafata totala de 56.000 de metri patrati, dintre care suprafata inchiriabila de 33.000 de metri patrati, disponibila pe doua etaje si o mie de locuri de parcare, dintre care 300 in subteran.

Compania ar putea incepe in acest an lucrarile la cel de-al treilea centru comercial din Romania, in Bucurestii Noi, unde detine un teren de 65.000 metri patrati.

"Aceasta este singura zona din Bucuresti care nu are un centru comercial de vecinatate. Cred ca in orice zona din Bucuresti trebuie sa ai un mall de vecinatate. In prezent sunt doar doua centre comerciale care servesc intr-un fel intreg orasul - AFI Cotroceni si Baneasa. Ambele sunt localizate in zone accesibile nu doar bucurestenilor. Sunt oameni care vin cu autobuzul in aceste centre, iar in parcarile mallurilor o pondere mare din masini sunt inmatriculate in alte judete decat Bucurestiul", a afirmat Vizel.

In opinia sa, niciunul dintre celelalte centre comerciale care sunt in plan in Bucuresti nu se afla intr-o zona accesibila tuturor bucurestenilor, astfel ca vor deservi doar consumatorii din vecinatate.

"Cred ca pentru a fi un centru pentru tot orasul ori te pozitionezi pe una dintre cele mai importante sosele, asa cum este cazul Baneasa pe DN1, ori pe centura interna, asa cum o numim noi, delimitata de Stefan Cel Mare, Mihai Bravu si pasajul Basarab. Daca esti in aceste arii poti sa ai ambitia sa ajungi ca AFI sau ca Baneasa. Orice proiect care este in plan acum trebuie sa inteleaga ca nu poate fi decat un centru de vecinatate. De aceea, trebuie sa studieze vecinatatile, potentialul financiar al populatiei din zona, nevoile si apoi sa decida ce marime, ce forma, ce mix va aduce. Sunt cateva locuri in Bucuresti unde sunt prea multi dezvoltatori, care vor sa faca proiecte in aceeasi zona si fiecare vrea sa fie cel mai mare din oras. Nu stiu ce sa zic despre acest lucru, doar ma rog pentru ei", a mai spus Vizel.

In prezent, in Bucuresti, exista trei centre comerciale in constructie, Mega Mall din Pantelimon, ParkLake din Titan si Vulcan Strip Mall Bucuresti din Drumul Taberei.

AFI Europe Romania mai dezvolta in Bucuresti, AFI Park, un parc de business de clasa A, cu peste 60.000 metri patrati.