Autoritatile malaysiene au anuntat sambata ca dezactivarea sistemelor de comunicatie si schimbarea traiectoriei catre Oceanul Indian "corespund unei actiuni deliberate a cuiva din avion", acesta continuand sa zboare timp de aproape sapte ore, scrie Mediafax.

"Cine? De ce? Unde?", se intreba in editia de duminica cotidianul malaysian New Straits Times.

Aceste dezvaluiri au sporit uimirea expertilor si presei, dar si confuzia rudelor celor 239 de persoane care se aflau la bord, care se agata, in unele cazuri, de o speranta infima ca avionul ar fi putut sa aterizeze undeva.

Familia lui Bob si Cathy Lawton, un cuplu australian care se afla la bordul avionului, se declara devastata imaginandu-si prin ceea ce ar fi putut sa treaca cei doi in cazul unei deturnari.

"Chiar daca sunt in viata, ce au fost nevoiti sa indure?", a declarat David Lawton, fratele lui Bob, pentru grupul de presa News Limited. "Ne pastram speranta si visele. Dar, de fapt, nu stim prea multe", adauga el.

Amploarea intrebarilor ramase in suspans este tot atat de mare ca zonele de cautare.

Transponderul, usor de deconectat

Dupa abandonarea operatiunilor in Marea Chinei de Sud, avioane si nave care apartin unui numar de aproximativ zece tari se concentreaza asupra a doua coridoare: la nord, din Kazahstan si pana in nordul Thailandei, iar la sud din Indonezia si pana in sudul Oceanului Indian.

Culoarul de sud este considerat mai susceptibil de catre analisti, care subliniaza ca cel din nord traverseaza spatiul aerian al mai multor tari, ale caror radare militare ar fi reperat cu siguranta avionul.

Premierul malaysian Najib Razak a refuzat sambata sa confirme o deturnare. Anchetatorii si-au "mutat ancheta asupra echipajului si pasagerilor", a declarat el.

Un expert in domeniul aeronautic, care a solicitat protectia anonimatului, subliniaza ca "este extrem de usor sa deconectezi transponderul", un emitator-receptor automat. "Deconectarea a putut sa fie efectuata de catre echipaj sau un pasager care a luat trei-patru ore de pilotare", afirma el.

Citeste si:

Mult mai dificil este de oprit, in schimb, sistemul ACARS, cu care este dotat Boeingul 777 si care permite schimbul de informatii intre avion, in timpul zborului, si centrul operational al unei companii aeriene. Potrivit expertului, "necesita sa ai o cunoastere excelenta a aparatului".

Politia a perchezitionat sambata locuintele celor doi piloti, comandantul Zaharie Ahmad Shah, in varsta de 53 de ani, si copilotul Fariq Abdul Hamid, in varsta de 27 de ani, potrivit presei malaysiene. Politia a refuzat sa confirme acest lucru pentru AFP.

Rude sau colegi ai celor doi au vorbit despre profesionalismul si caracterul lor echilibrat. Comandantul avea acasa un simulator de zbor, insa experti in sector afirma ca nu este un lucru neobisnuit in cazul unor piloti pasionati.

Carburant pentru opt ore de zbor

"Este necesar sa ne gandim ca suntem inca la inceputul anchetei, desi a trecut o saptamana de la decolarea avionului", noteaza Anthony Brickhouse, un membru al Societatii Internationale a Anchetatorilor pentru Securitate Aeriana.

"Nu avem multe indicii: nu avem avion, nu avem epava, nu avem date electronice provenind de la avion", a subliniat el.

Datele colectate prin satelit nu permit sa se stabileasca locul unde se afla avionul dupa cele aproximativ opt ore de zbor - o ora inainte de disparitia dupa ecranele radarelor, iar dupa intreruperea comunicatiilor inca aproape sapte ore.

Rezervele de carburant ii permiteau sa zboare aproximativ opt ore.

Zborul MH370 si-a parasit traiectoria la jumatatea drumului, undeva intre Malaysia si Vietnam, la o ora dupa ce a decolat de la Kuala Lumpur cu destinatia Beijing, avand 239 de persoane la bord.

Era ora 1.30, sambata, 8 martie, conditiile meteorologice erau favorabile, iar Boeingul 777, considerat unul dintre cele mai sigure din lume, nu a trimis niciun semnal de ajutor.

Sursa foto: Avion Malaysia Airlines, Shutterstock