Speculatiile financiare si preturile umflate cu pompa sunt principalele temeri ale cetatenilor din cele 10 state nou-intrate in Uniunea Europeana cand vine vorba de trecerea la moneda euro.
Slovenia, Ciprul, Malta si cele trei state baltice in 2007, Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia in 2009 sau 2010. Cam asa arata calendarul pe care guvernele statelor care au aderat anul trecut la Uniunea Europeana si l-au propus in vederea trecerii la moneda euro.

Procesul se anunta foarte dificil, si asta nu numai din cauza conditiilor stricte pe care Banca Centrala Europeana le impune unui stat care vrea sa treaca la moneda unica. Cetatenii noilor state membre se bucura si se tem in egala masura de perspectiva intrarii in zona euro, iar informarea lor cu privire la efectele acestei treceri va avea un rol important, dupa cum indica rezultatele unui studiu publicat recent la Bruxelles.

SPERIATI.

Principala temere a proaspetilor cetateni ai Uniunii este ca, o data adoptata moneda euro, intreprinzatorii vor "trisa" la preturi, ridicandu-le in mod nejustificat. De aceasta parere sunt 71% din europenii chestionati. Intr-o masura la fel de mare, ei cred ca moneda euro va aduce cu sine si perspective noi pentru speculanti de tot felul, indica acelasi studiu.

EUROMITURI.

De vina pentru temerile noilor cetateni ai UE sunt euromiturile lansate in statele cu vechime ale Uniunii. Cel putin aceasta este parerea comisarului european pentru Afaceri Monetare, Joaquin Almunia. "In unele tari, oamenii cred inca, in mod gresit, ca introducerea monedei euro a atras scumpiri, iar cetatenii noilor tari membre au preluat aceasta parere gresita", spune Almunia, precizand ca Executivul european "trebuie sa faca tot posibilul pentru a combate falsa impresie ca euro inseamna preturi mai mari".

SOLUTII.

Arma care sta la dispozitia Comisiei Europene in ceea ce se anunta drept o lunga batalie cu ideile preconcepute si cu euromiturile este, crede comisarul, informarea. El sfatuieste guvernele celor 10 tari sa instruiasca cetatenii in legatura cu euro si cu efectele practice pe care introducerea sa le va avea asupra vietii lor de zi cu zi. Recomandarile precise ale Comisiei includ crearea unor coduri de conduita financiara, ce vor fi covenite de producatori si de asociatiile consumatorilor, punerea la punct a unui sistem de monitorizare a preturilor si instalarea in magazine a unor panouri care sa ii ajute pe cumparatori sa faca conversia de la fosta moneda nationala la euro.

AVANTAJE.

Cei 10 au, insa, fata de membrii mai vechi ai Uniunii, si cateva avantaje clare in clipa cand vor adopta moneda unica. Cel mai important este ca populatia acestor state este deja familiarizata cu euro, care circula si sunt utilizati la ei in tara. Acest lucru nu a fost valabil in cazul tarilor care formeaza acum zona euro si care au preluat moneda imediat ce aceasta a fost pusa in circulatie.

Comisia Europeana recomanda ca trecerea la euro sa fie insotita de o perioada de tranzitie foarte clara, in care preturile sa fie afisate atat in moneda europeana, cat si in cea nationala. Aceasta perioada trebuie sa fie insa cat mai scurta pentru a nu se ajunge la situatii asemanatoare celor din Franta sau Belgia, unde, la ani buni de la adoptarea euro, preturile inca sunt afisate si in franci.

ASTEPTAM PANA IN 2012

Pentru ca fiecare stat membru al Uniunii Europene poate decide data cand va adopta euro, asa cum prevede Tratatul de la Maastricht, oficialii romani au avansat ca data-limita anii 2012-2013. Romania ar avea parte, astfel, de o perioada de tranzitie de 3-4 ani dupa aderare, pentru ca economia sa indeplineasca criteriile necesare pentru alaturarea la zona euro. Dupa aceasta perioada urmeaza un interval de monitorizare de minimum doi ani. Abia atunci banca centrala economica decide daca economia statului respectiv este suficient de solida pentru a suporta trecerea la moneda unica.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri