Lupta comerciala dintre concernul european Airbus si grupul american Boeing va acapara inca o data atentia publicului la reputatul Targ de Aeronautica de la Farnborough, care va incepe luni, in orasul englez din apropierea Londrei, informeaza Rompres.

Airbus vine la "Farnborough Air Show", un targ bianual ajuns la a 45-a editie, in plina criza dupa ce a anuntat in iunie ca se confrunta cu probleme de productie.

Gigantul european a anuntat o serie de dificultati in procesul de productie ce vor intarzia livrarea primelor unitati ale aparatului A380, avionul comercial cel mai mare din lume, care ar trebui sa intre in serviciu la finele acestui an. Intarzierile in productia aparatului de zbor, cunoscut sub numele de "Superjumbo", au provocat grupului european spatial si de aparare EADS, compania mama a Airbus, pierderi de 5,5 miliarde euro (6,5 miliarde dolari) ale cotatiilor bursiere.

Cu toate acestea, A380, cu o capacitate de 555 de pasageri in versiunea standard, va fi “vedeta” avioanelor ce vor participa la expozitiile aeriene prevazute pentru saptamana viitoare pe aerodromul din Farnborough.

In afara de problemele legate de "Superjumbo", Airbus a fost nevoita sa modifice si designul modelului A350, un avion de distanta lunga si capacitate medie, pe care l-a lansat in 2005, pentru a concura cu noul Boeing 787 Dreamliner (B787). Se asteapta ca grupul european sa faca la targul britanic si un anunt legat de viitorul A350.

Boeing promite ca 787 va fi livrat la timp

Boeing este mai optimista in legatura cu succesul vanzarilor din acest an ale modelului 787, pe care l-a prezenta drept un avion cu un consum eficient de combustibil.

Presedintele producatorului american de aeronave Boeing, Jim McNerney, a admis ca exista probleme in construirea noului model de avion de distante lungi si capacitate medie 787, dar s-a aratat increzator ca vor fi respectate termenele de livrare. "In cazul lui 787 ne confruntam cu probleme de greutate si de termene, dar le vom rezolva. Suntem increzatori ca vom livra primele aparate la data stabilita, adica la mijlocul lui 2008", a declarat McNerney, intr-un interviu publicat duminica in "Le Journal du Dimanche".

Acesta considera inevitabila o agravare a conflictului comercial intre Europa si Statele Unite ale Americii din cauza ajutoarelor pentru industria aeronautica, daca rivalul Airbus va obtine credite nerambursabile de la statele europene pentru finantarea programului privind avionul A350, realizat pentru a concura cu 787 de la Boeing. Dar, McNerney a vrut sa se arate ingaduitor si a subliniat ca “dorim sa ajungem la o solutie negociata prin care cele doua parti sa-si faca unele concesii mutuale. Cred ca de fiecare parte guvernele doresc accelerarea ritmului discutiilor".

Intrebat daca intarzierile recunoscute de Airbus pentru livrarea avionului sau gigant A380 va determina unele companii sa opteze pentru versiunea mai mare a lui Boeing 747, oficialul american a raspuns ca “vor exista cu siguranta decizii favorabile pentru747-8".

Presedintele Boeing a refuzat sa faca declaratii privind o eventuala devansare, pentru prima data in ultimii cinci ani, a companiei Airbus in ceea ce priveste numarul comenzilor, desi in primul semestru compania sa a inregistrat 480 de cereri, fata de 117 grupul european.McNerney a admis ca "avem un avans semnificativ in primele sase luni si speram ca vom mentine acest ritm".

Compania nordamericana are, de asemenea, motive de bucurie deoarece, in primul semestru al anului, a primit 480 de comenzi de avioane, cu mult peste cele 117 anuntate de rivalul sau european.

Totodata, Airbus si Boeing vor lupta la Farnborough pentru a apara doua strategii comerciale totalmente opuse.Targul de Aeronautica de la Farnborough, care va dura pana pe 23 iulie, reuneste la acesta editie 1.467 expozanti (cu 107 mai multi ca in 2004), din 36 de tari. Primele cinci zile ale manifestarii vor fi dedicate contactelor intre profesionistii din sector si, la finele saptamanii, isi va deschide portile si pentru publicul larg.