"Europa pune astazi (vineri - n.r.) capat inselatoriei la adresa consumatorilor pe Internet. Incepand de astazi orice consumator de pe teritoriul Uniunii Europene isi poate cere drepturile conform Directivei privind Drepturile Consumatorilor astfel: fara optiuni predefinite atunci cand se cumpara un bilet de avion, fara taxe suplimentare la platile pe internet efectuate cu cardul de credit si fara comercianti care va spun ca nu puteti returna un produs cumparat de pe Internet", a declarat comisarul pentru Justitie, Viviane Reding, potrivit Mediafax.

"Un consumator increzator este cea mai buna veste posibila pentru piata noastra unica. Punerea consumatorilor pe locul soferului prin cresterea increderii acestora reprezinta cel mai ieftin pachet de stimuli pe care Europa il poate pregati. Comisia Europeana va verifica cu rigurozitate daca statele membre isi indeplinesc obligatiile pe care le-au agreat implementand in mod corect regulile si acordand consumatorilor drepturile pe care acestia le merita", a mai spus Reding.

Informare mai buna si dreptul de a anula achizitiile online

Conform comunicatului CE, noua Directiva armonizeaza normele nationale de consumatori in mai multe domenii importante, cum ar fi informarea de care au nevoie consumatorii inainte de a achizitiona bunuri si servicii, precum si dreptul lor de a anula achizitiile online. Armonizarea crescuta inseamna ca acum consumatorii se pot baza pe aceleasi drepturi, indiferent de locul de unde fac cumparaturile in UE. Comisia Europeana precizeaza ca noile norme mai simple si previzibile le vor oferi firmelor si comerciantilor "mai multe stimulente pentru a extinde afacerea dincolo de frontiere".

Una dintre principalele modificari aduse de noua Directiva se refera la eliminarea tarifelor si costurilor ascunse pe Internet. Astfel, consumatorii vor fi protejati impotriva "costurilor disimulate" pe Internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetateni sa plateasca pentru servicii asa-zis gratuite, cum ar fi horoscoapele sau retetele de bucatarie. De acum inainte, consumatorii vor trebui sa confirme in mod explicit ca intreg faptul ca trebuie sa plateasca un anumit pret.

Obligatii pentru comercianti privind preturile

O alta modificare vizeaza o mai mare transparenta a preturilor. Comerciantii vor trebui sa afiseze costul total al produsului sau al serviciului, precum si orice tarife suplimentare. Cei care efectueaza cumparaturi online nu vor mai trebui sa plateasca tarife suplimentare daca nu au fost informati de acest lucru inainte de a realiza comanda.
Totodata, de vineri sunt interzise optiunile predefinite pe site-urile de Internet. Spre exemplu, la achizitionarea unui bilet de avion, uneori sunt oferite optiuni suplimentare, cum ar fi asigurarile de calatorie sau inchirierile de autoturisme. In prezent, consumatorii sunt adesea obligati sa deselecteze optiunile in cauza daca nu doresc aceste servicii suplimentare.

Noua Directiva prevede ca perioada pe care consumatorii o au la dispozitie pentru a renunta la un contract de vanzare-cumparare se prelungeste la 14 zile calendaristice, fata de 7 zile pana acum. In plus, atunci cand un vanzator nu a informat in mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunta la contract, perioada de returnare se prelungeste la un an.

Dreptul de a renunta la contractul de vanzare-cumparare se extinde si la licitatiile online, cum ar fi cele de pe eBay, iar perioada in care consumatorul poate renunta la contractul de vanzare-cumparare va incepe in momentul in care acesta primeste bunurile, iar nu in momentul incheierii contractului, asa cum e cazul in prezent.
Drepturile consumatorilor sunt consolidate si in ceea ce priveste rambursarea. Comerciantii trebuie sa ramburseze consumatorilor pretul produsului in termen de 14 zile din momentul in care acestia au renuntat la contractul de vanzare-cumparare, iar in pretul de rambursare este inclus si costul livrarii.

Tarifele suplimentare la cardurile de credit, eliminate

O alta prevedere importanta se refera la eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit si a liniilor directe de asistenta. Prin aplicarea noii Directive, comerciantii nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci cand consumatorii utilizeaza carduri de credit (sau alte mijloace de plata), putand imputa doar costul real pe care il suporta pentru a pune la dispozitia consumatorilor aceste mijloace de plata.

Citeste si:

Directiva cuprinde, de asemenea, norme comune pentru intreprinderi cu scopul de a facilita schimburile comerciale ale acestora in spatiul comunitar. Comisia Europeana a prezentat propunerea pentru o noua Directiva privind drepturile consumatorilor, in octombrie 2008, iar legislatia a fost adoptata oficial la 10 octombrie 2011.

Guvernele statelor membre au avut la dispozitie doi ani pentru a pune in aplicare normele la nivel national, pana la 13 decembrie 2013, cu un termen limita pentru ca regulile sa intre efectiv in vigoare pana la 13 iunie 2014.
Potrivit unui comunicat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Guvernul a adoptat, la 4 iunie, Ordonanta de Urgenta privind drepturile consumatorilor. "Actul normativ transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2011/83/UE si vizeaza orice contract incheiat intre un profesionist si un consumator - persoana fizica si reglementeaza informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiul precontractual, atat in cazul contractelor negociate in afara spatiilor comerciale si al contractelor la distanta, cat si in cazul altor contracte decat cele mentionate", se arata in comunicat.

Transpunerea acestei Directive ar fi trebuit sa aiba loc pana la sfarsitul anului trecut. Urmare a intarzierii, Comisia Europeana a declansat o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor care privesc comunicarea masurilor de transpunere a directivelor UE. Actiunea se afla in faza precontencioasa.

Sub lupa: transpunerea directivei in Romania

Aflat in vizita la Bucuresti, comisarul european pentru protectia consumatorilor, Neven Mimica, a declarat, la 6 iunie, ca CE va analiza transpunerea de catre Romania a Directivei privind drepturile consumatorilor printr-o ordonanta de urgenta, exprimandu-si speranta ca nu se va ajunge la o actiune in fata CJUE.

"E important ca toata legislatia sa fie transpusa si aplicata in toate statele membre. Referitor la aceasta noua Directiva privind drepturile consumatorilor, Romania este printre cele 17 tari care nu au transpus in totalitate Directiva in legislatia nationala. Deci nu e o problema doar pentru Romania", a declarat comisarul european Neven Mimica, intrebat de ce Bucurestiul a intarziat cu cinci luni transpunerea acestei noi legislatii.

Mimica a mai precizat ca dupa 13 iunie, cand Directiva intra in vigoare pe intreg teritoriul UE, Comisia va analiza procesul de transpunere in statele membre. "Vom evalua daca aceasta ordonanta adoptata in Romania reprezinta intr-adevar transpunerea in totalitate sau daca va fi nevoie de un intreg proces legislativ. Vom face aceeasi analiza si pentru celelalte state membre. Sper ca nu vom fi obligati in cadrul CE sa declansam pasii urmatori din procedura de infringement, ceea ce inseamna ca statul sa fie chemat in fata CJUE. Sper ca acest pas va putea fi evitat prin cooperare, prin proceduri rapide legislative in toate statele membre care inca mai au ceva de facut pentru transpunerea acestei Directive", a mai spus comisarul pentru protectia consumatorilor, intr-o conferinta de presa.