Cupa Mondiala de Fotbal a avut, ca efect, o crestere a cheltuielilor de consum ale europenilor, dupa cum arata mai multi indicatori economici dati publicitatii, vineri, in Marea Britanie, Franta si Italia, echipele ultimelor doua state ajungand in finala, relateaza NewsIn citand AFP.

Consumul de produse de larg consum a crescut, in Franta, in luna iunie, cu 1,7%, cu toate ca economistii anticipau o crestere de doar 0,4%, indica datele publicate de Institutului de Statistica si de Studii Economice (INSEE), din cadrul Ministerului Economiei, Finantelor si Industriei din Franta.

Economistii au fost la fel de surprinsi de economia Marii Britanii, care a crescut cu 0,8% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu trimestrul precedent, si a atins cel mai inalt nivel de crestere din ultimii doi ani. In mod clar, efectul Cupei Mondiale s-a facut simtit in aceste state, sustin analistii.

Chiar daca Oficiul National Britanic de Statistica nu cuantifica, in mod explicit, consumul, datele lunare publicate vineri arata ca acest sector al economiei britanice, in mod traditional un calcai al lui Ahile, a fost alimentat, de la inceputul anului, de vanzarile de bunuri, precum imbracaminte si televizoare, achizitii determinate de Cupa Mondiala de Fotbal.

In Franta, dupa o crestere de 6,45% in luna mai, un nivel exceptional, conform AFP, vanzarile de electrocasnice, mai ales televizoarele cu ecran plat, au crescut cu inca 3,2% in iunie, datorita parcursului de succes a selectionatei franceze in competitie.

Ca un ecou din cealalta parte a Alpilor, Institutul National de Statistica din Italia (ISAE) si-a publicat, tot vineri, indicele de incredere al consumatorilor italieni, care arata ca fotbalul si consumul fac casa buna. Acest indice a crescut pana la 108,7 de puncte in luna iulie, comparativ cu 106,9 puncte in iunie. "Previziunile asupra situatiei generale din Italia s-au ameliorat, fapt care ar putea sa se datoreze climatului euforic provocat de recentele evenimente sportive", a comentat ISAE.

Intrebarea este daca aceasta crestere a consumului se va mentine sau va disparea odata cu euforia suporterilor, scrie AFP. Un studiu al companiei Euler-Hermes-Sfac, care ofera servicii de asigurare a riscurilor de creditare, publicat vineri, este optimist in ceea ce priveste aceste trei tari.

Totusi, o serie de economisti sunt mai prudenti si cred ca efectul Cupei Mondiale se va stinge treptat. In Franta, analistul Marc Touati, de la banca Natexis, estimeaza ca aceasta tendinta va fi greu de mentinut datorita gradului de inalt de indatorare a populatiei.

Anna Grimaldi, economist la banca italiana Intesa, nu e nici ea foarte optimista referitor la Italia: "Desi consumatorii cumpara astazi mai mult, ei vor cumpara mai putin maine, deoarece situatia lor economica a ramas aceeasi".

In Marea Britanie, analistul companiei de consultanta Global Insight, Howard Archer, sustine ca cresterea ar putea fi franata de cresterea cheltuielilor energetice, contracarata doar partial de cresterea moderata a salariului mediu pe economie.