Sectorul DIY a cunoscut anul trecut o scadere de 13%, o explicatie identificata de catre specialistii din insula fiind aceea ca tot mai putini barbati aleg sa isi repare singuri o defectiune in casa si apeleaza la specialisti sau la alte solutii care evita apelarea la serviciile unui retailer specializat. Interesant este insa procentul de numai 5% al tinerilor cu varste cuprinse intre 18-25 de ani care decide sa repare o scurgere defecta a unei chiuvete, ceea ce poate fi cu adevarat alarmant, in conditiile in care in urma cu 20, poate 30 de ani pentru un barbat era un lucru firesc sa faca asa ceva. Mai mult, studii mai releva si faptul ca nici persoanele aflate la a doua tinerete nu mai detin abilitatile pe care le aveau odata parintii lor.

O alta explicatie pentru ce se intampla in sectorul bricolajului englezesc este aceea ca sunt tot mai putine cupluri sau familii care isi permit sa detina o proprietate personala, o locuinta in care sa investeasca, un numar tot mai mare de persoane apeland sa locuiasca in chirie, ceea ce influenteaza intr-un mod negativ piata de profil, prin lipsa unor investitii in amenajare sau in schimbare.

Cresterea in piata a unor retaileri specializati pe zona de online, cum este cazul Screwfix, Toolstation, Wallpapermarket sau Victoria Plumb, dar si a magazinelor de tip discount de la ei – ca Home Bargains, B&M Stores, chiar si Aldi, care vinde scule si solutii pentru casa si gradina sunt o alta cauza pentru care marii jucatori din piata resimt o scadere in vanzari. Interesanta este insa schimbarea de directie suferita de piata de bricolaj din Marea Britanie, ceea ce arata clar o migrare catre spatii de mai mici dimensiuni, in care oamenii pot gasi punctual lucruri de care au nevoie.

“DIY-ul a devenit un business din ce in ce mai dificil in Marea britanie in ultimii cinci – sase ani. Totul este ciclic, fiind o consecinta a schimbarii economiei. Este prea mult spatiu de retail specializat in bricolaj in regiune”, au precizat analisti din insula.

Consecinta schimbarii compotamentului de consum: un retailer inchide 80 de magazine

In urma cu cateva zile, compania Homebase, unul dintre cei mai mari retaileri de bricolaj din Marea Britanie anunta ca va inchide nu mai putin de 80 de magazine, ca parte a unui proces de restructurare a business-ului intrucat sunt tot mai multi clienti care cauta punctual anumite produse, marile lanturi de magazine nemaifiind atat de atractive pentru acestia.

Paradox: Britanicii inchid zeci de magazine de bricolaj

Paradox: Britanicii inchid zeci de magazine de bricolaj

Homebase, unul dintre cele mai mari laturi de bricolaj din Marea Britanie, care detine peste 300 de magazine pe intreaga suprafata a tarii, se pregateste sa inchida aproximativ 80 de unitati si sa renunte la circa 2.000 de angajati in urmatorii trei ani pe fondul scaderii vanzarilor, dar si a interesului clientilor pentru acest tip de magazine desfasurate pe suprafete foarte mari. Analisti din piata sustin ca “sectorul DIY si-a scazut din atractivitate si este putin probabil sa reajunga la nivelul la care s-a aflat in urma cu cativa ani”.

Citeste si:

Decizia Homebase de a inchide o patrime din magazinele pe care le detin si de a renunta la un efectiv de circa 2.000 de persoane este ultima lovitura pe piata britanica de bricolaj, asta dupa ce business-urile au inceput puternic sa fie afectate in anul 2011, prin caderea Focus, un important jucator din piata. Mai mult, B&Q, parte a grupului Kingfisher, cel mai mare retailer european specializat in bricolaj, sustine ca dispune de un spatiu cu 20% mai mare decat ar avea nevoie, motiv pentru care intentioneaza sa reduca dimensiunile a 18 din cele mai mari magazine pe care le detine.

Piata locala de bricolaj din Marea Britanie, de circa 4 ori mai mare decat cea in Romania

Desi piata locala se afla inca la inceput, avand o “istorie” de numai 12 ani, Marea Britanie este considerata una dintre cele mai dezvoltate din toata Europa, asta desi in ultima perioada sunt tot mai multe firme de profil care decid sa reduca din numarul de magazine.

Piata de bricolaj din Romania este estimata la o valoare de 2 – 2,5 miliarde de euro, spre deosebire de cea din Marea Britanie care depaseste pragul de 9 miliarde de euro, fiind dominata de catre retailerii locali Dedeman, Arabesque si Ambient, dar cu o prezenta puternica si consolidata venita din partea grupurilor internationale precum Kingfisher (Marea Britanie), Leroy Merlin (Franta) sau Hornbach (Germania).

Piata locala de bricolaj din Romania traverseaza poate una dintre cele mai agitate perioade din istorie, fiind marcata in ultimul an de consolidari, exituri, dar si achizitii. Poate una dintre cele mai interesante schimbari din piata este reprezentata de intrarea britanicilor de la Kingfisher in Romania, prin promovarea brandului Brico Depot, dar si achizitia operatiunilor Praktiker de catre omul de afaceri turc Omer Susli cat si achizitia Baumax de catre francezii de la Leroy Merlin. Rusinos sau nu, nemtii de la OBI au decis in vara acestui an sa parareasca piata din Romania, dupa sase ani de pierderi consecutive la nivel local.

Pe langa cei patru actori principali ai pietei de bricolaj, Hornbach, unul dintre cei mai "tacuti" jucatori din bricolaj, dar companie care detine cele mai bune vanzari raportate la numarul de magazine disponibile (5 spatii comerciale), are in plan sa demareze noi investitii in Romania, vizand extinderea cu inca trei spatii comerciale, in Sibiu, Cluj si in zona de est a Capitalei.