Germania are pentru prima data un salariu minim pe economie, aplicat de la 1 ianuarie, de 8,5 euro brut pe ora. Noua legislatie prevede ca salariul minim sa fie aplicat si in cazul transportatorilor straini care tranziteaza Germania, insa masura este deocamdata suspendata pentru clarificarea unor aspecte care tin de respectarea legislatiei europene. Parlamentul European a organizat, miercuri seara, prima dezbatere privind normele de salarizare impuse transportatorilor de catre Germania, dezbaterea fiind solicitata de mai multi eurodeputati, printre care si romani, relateaza Mediafax.

Comisarul pentru Transporturi Violeta Bulc a spus ca implicatiile acestor norme impuse de Germania sunt evaluate de Comisia Europeana, fiind suspendate partial pentru soferii straini aflati in tranzit. Violeta Bulc a subliniat ca orice astfel de masuri nationale trebuie sa fie conforme cu legislatia Uniunii Europene, precizand ca nu poate da un punct de vedere oficial la intrebarile parlamentarilor pe aceasta tema deoarece Comisia Europeana inca evalueaza masurile germane si impactul acestora. Potrivit acesteia, Comisia va aborda, de asemenea, problema standardelor sociale si a conditiilor de munca din sectorul transporturilor intr-un pachet legislativ rutier, programat pentru 2016.

Tema privind normele impuse de Germania transportatorilor a fost abordata si de europarlamentari, parerile acestora fiind impartite. Unii dintre ei au subliniat nevoia de a preveni dumpingul social si de a asigura competitia corecta intre transportatori. Astfel, unii deputati au sugerat introducerea unui salariu minim la nivelul Uniunii Europene si au cerut Comisiei sa faca propuneri care sa protejeze drepturile sociale ale soferilor si conditiile de munca, inclusiv o ”lista neagra” a companiilor care incalca regulile. Alti europarlamentari au apreciat ca impunerea unui salariu minim national pentru soferii aflati in tranzit ar obstructiona libera circulatie a bunurilor, ceea ce ar fi contrar Pietii Unice UE si principiilor subsidiaritatii, creand costuri si eforturi administrative suplimentare pentru companiile de transport din alte state membre UE.

Ce directive incalca Germania

Europarlamentarul liberal Norica Nicolai, membru al grupului ALDE, a spus ca Germania incalca prin aceste norme pentru transportatori directivele relevante in materie de salarizare, care lasa statului membru posibilitatea de a reglementa in materie de venituri salariale. ”Grupul ALDE este unul dintre grupurile care au initiat o intrebare cu raspuns oral, ce a declansat aceasta dezbatere. In opinia noastra, pozitia Germaniei incalca directivele relevante in materie de salarizare, care lasa statului membru posibilitatea de a reglementa in materie de venituri salariale. Aceasta decizie a Germaniei afecteaza in mod foarte clar drepturile salariale ale cetatenilor romani care lucreaza pentru companii romanesti si nu numai si care tranziteaza Germania. Este practic o fragmentare a salariului unic si este, in opinia noastra, o incalcare a principiilor care reglementeaza aceasta materie. Noi vom incerca in continuare sa ne batem pentru ca aceste state membre sa gaseasca o formula unitara care sa nu creeze diviziuni de competitie intre satele membre pentru ca aceasta masura afecteaza in primul rand competitivitatea companiilor romanesti de transport”, a mai spus Norica Nicolai.

La randul sau, europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a declarat ca noile norme impuse de Germania creeaza mari probleme companiilor romanesti de transport, precizand ca, din punctul sau de vedere, reprezinta o incalcare a regulilor de piata unica si a directivei serviciilor. ”Am reusit dupa trei luni de eforturi destul de mari sa introducem pe agenda aceasta dezbatere. Din pacate, doar grupul PPE a fost de acord, socialistii si liberalii nu au fost de acord initial si am reusit doar acum sa avem aceasta dezbatere. Ceea ce se intampla nu este in regula. A stabili un salariu minim este dreptul fiecarui stat membru. A forta ca acest salariu sa fie platit pentru cei care nu sunt rezidenti sau nu sunt detasati in acel stat este, dupa parerea mea, o incalcare a regulilor de piata unica, a directivei serviciilor, deci trebuie neaparat sa se elimine aceasta prevedere. Ma intreb de ce nu aplica acelasi lucru si pentru stewardesele care tranziteaza Germania sau pentru pilotii ori marinarii care stau in port”, a afirmat Marian-Jean Marinescu.

Citeste si:

El a adaugat ca, din discutiile pe care le-a purtat cu oficialii Comisiei Europene, institutia va continua procedura de infringement initiata in cazul Germaniei privind noile reguli pentru transportatori. Dezbaterea din Parlamentul European a fost organizata pe fondul protestelor declansate de transportatorii din mai multe tari europene nemultumiti de normele impuse de Germania privind salariul minim pentru soferii care transporta marfuri. Cateva zeci de transportatori din Romania, Ungaria, Polonia si Cehia au organizat, miercuri, un protest comun la Bruxelles. Desi transportatorii au vrut sa organizeze un protest de amploare, autoritatile si Politia din Bruxelles le-au permis un protest cu doar cateva zeci de persoane din cauza ca in oras este impus codul galben de alerta terorista. Protestul a avut loc timp de doua ore in Place du Luxembourg, zona aflata langa Parlamentul European.

Motivul protestelor

Secretarul general al Uniunii Nationale Transporatorilor Rutieri din Romania, Radu Dinescu, a declarat ca transportatorii au declansat aceste proteste deoarece noile norme impuse de Germania le afecteaza activitatea si considera ca este ”un precedent extraordinar de periculos prin care un stat membru al UE impune reglementari altor state membre”. ”Germania a impus o lege a salariului minim cu aplicare, din pacate, si pentru angajatii companiilor stabilite pe teritoriul altor tari decat pe teritoriul Germaniei. Astfel, o companie de transport din Romania care are un camion cu un sofer in tranzit trebuie sa faca dovada timpului petrecut de acest sofer pe teritoriul Germaniei, trebuie sa il raporteze inainte ca acest sofer sa mearga in Germania, in caz contrar amenda fiind de 30.000 de euro, deci ne creeaza costuri administrative, iar lipsa furnizarii de dovezi prin care acel sofer a fost platit conform normelor din Germania se sanctioneaza cu amenda de pana la 500.000 de euro. Consideram ca este un precedent extraordinar de periculos prin care un stat membru al UE impune reglementari altor state membre. De aceea suntem la Bruxelles si organizam acest protest pentru ca orice se stabileste pentru satele membre trebuie dezbatut in Parlamentul European”, a spus Dinescu.

Potrivit acestuia, prin noile norme Germania ar viza scoaterea companiilor de transport din Europa de Est de pe piata vest-europeana. ”Nu este un castig urias sau semnificativ pentru soferi. Este vorba doar despre o masura care duce la cresterea costurilor companiilor de transport. Germania vizeaza scoaterea companiilor de transport din Europa de Est de pe piata vest-europeana”, a mai afirmat Dinescu. Intrebat care ar fi cel mai grav scenariu pentru transportatorii romani daca se vor aplica noile norme impuse de Germania, Radu Dinescu a raspuns ca practic aceste companii ar fi eliminate din Europa de Vest, ar falimenta, iar soferii si-ar pierde locurile de munca.

”Tragedia este ca daca se impun astfel de legi, cresc costurile companiilor de transport din Romania, vom fi eliminati de pe aceste piete din Europa de Vest, unde lucreaza fantastic de multi transportatori romani, care sunt foarte competitivi, care furnizeaza o calitate foarte buna a operatiunilor de transport si de aceea sunt si preferati de clientii din Europa de Vest in fata companiilor traditionale germane si franceze. Practic aceste companii ar fi eliminate din Europa de Vest, ar falimenta, iar conducatorii auto si-ar pierde locurile de munca”, a adaugat Secretarul general al Uniunii Nationale Transporatorilor Rutieri din Romania.