Bundestag a adoptat legea vineri, cu 433 de voturi pentru, 128 impotriva si sase abtineri. Desi Camera superioara, Bundesrat, va revizui legea la inceputul lui mai, aceasta nu are competenta de a opri implementarea sa, ceea ce inseamna ca taxa, care a provocat o dezbatere aprinsa in Germania, va fi introdusa cel mai probabil incepand din 2016, noteaza Mediafax.

Toti soferii care folosesc autostrazile (Autobahnen) din Germania vor trebui sa plateasca o taxa, inclusiv cei straini, dar soferii inregistrati in Germania - care vor plati automat taxa atat pentru autostrazi, cat si pentru drumurile importante - vor primi banii inapoi indirect, beneficiind de o reducere la taxa pentru vehiculele motorizate. Din acest motiv, taxa va fi dezbatuta de Curtea Europeana de Justitie, care va stabili daca aceasta contravine sau nu normelor europene privind discriminarea.

Taxa este o promisiune de campanie a Uniunii Crestin Sociale (CSU), aripa bavareza a Uniunii Crestin Democrate (CDU) a cancelarului Angela Merkel. La insistenta CSU, aceasta a fost trecuta in acordul de coalitie cu social-democratii semnat la sfarsitul lui 2013, relateaza portalul TheLocal.de. Intr-un interviu acordat Phoenix, ministrul Transporturilor Alexander Dobrindt a descris legea ca fiind "importanta, urgenta si necesara" pentru a se strange fonduri care sa fie reinvestite in infrastructura de transport. El a adaugat ca in pofida controversei, "majoritatea populatiei ne sustine".

Germania, tinuta ostatica de "populistii bavarezi"

"Timp de 12 luni au aparut aceleasi argumente (impotriva taxei) si nu au fost aduse unele noi. Am obtinut ceva in conformitate cu legislatia UE", a adaugat el. Criticii au numit-o insa "taxa Pegida", dupa numele miscarii de extrema dreapta care a aparut in Dresda anul trecut.

CSU exista doar in Bavaria, iar adoptarea legii a deschis calea unor tensiuni mai vechi intre "statul liber" si restul tarii. Saptamanalul Die Zeit din Hamburg s-a plans ca tara este tinuta ostatica de "populistii bavarezi" si a avertizat asupra prejudiciilor cauzate de "incapatanarea bavareza".

Citeste si:

Luni se vor face schimbari de ultim moment pentru ca legea sa fie in acord cu legislatia UE. Schimbarea care prevede ca legea sa li se aplice si germanilor a fost facuta tot pentru ca aceasta sa fie conforma cu legislatia europeana. Dar aceasta inseamna ca toate placutele de inmatriculare germane vor fi inregistrare - un mijloc necesar de a dovedi ca germanii au condus pe drumurile pe care se aplica taxa. "Dezbaterea privind o taxa pentru straini a degenerat intr-o dezbatere despre supravegherea germanilor", s-a plans Die Zeit.

Soferii din afara Germaniei vor putea plati taxa pentru un an, pe zece zile sau doua luni. In plus, pretul acesteia va fi stabilit in conformitatea cu marimea vehiculului si cantitatea de emisii poluante pe care le produce acesta. Nu toate vehiculele vor fi afectate de taxa, fiind scutite motocicletele, automobilele electrice, masinile folosite de persoanele cu handicap si ambulantele, potrivit Deutsche Welle.

Soferii straini sunt scutiti de la plata taxei pentru drumurile importante, asa ca aceasta nu ii va afecta pe cei care fac naveta pe distante scurte la granita.
Guvernul spera ca aceasta taxa sa aduca venituri de 500 de milioane de euro anual, care sa fie folositi pentru construirea de drumuri.

Sursa foto: Shutterstock / Autostrada Germania