Suntem in luna august si majoritatea dintre noi se intorc din concediu sau se gandesc la perioada de libere pe care o vor avea in scurt timp. Nu si americanii. Cresterea competitiei pentru ocuparea unui loc de munca, angajatorii tot mai putin dispusi sa plateasca perioadele de vacanta precum si cresterea preturilor de cazare sau ale galonului de benzina au transformat vacanta intr-un vis frumos pentru americani.

Aceasta realitate este confirmata si de trei sondaje recente, citate de Herald Tribune, sondaje care releva ca tot mai putini angajati si-au luat sau intentioneaza sa isi ia cateva zile libere de la locul de munca. Astfel, 60% din angajatii americani nu si-au planificat o perioada de vacanta, potrivit unui studiu realizat de grupul de cercetari Conference Board. Procentul de 40% reprezentat de cei care intentioneaza sa isi ia un concediu sau au facut deja acest lucru anul acesta este cel mai mic inregistrat in ultimii 28 de ani.

Aceste concluzii sunt intarite si de catre un sondaj realizat de Gallup in luna mai care arata aceeasi tendinta: 43% din persoanele intervievate isi planificasera pana in acel moment o vacanta. Potrivit datelor oficiale 25% dintre angajatii americani nu primesc salariu pe perioada concediului, din aceste date reiesind ca doar 33% dintre angajati isi iau o vacanta anuala de sapte zile, in acestea fiind incluse si weekendul.

Vacanta fortata

Citeste si:

Aceasta tendinta nu este cauzata numai de cresterea costurilor unui concediu sau de reticenta angajatorilor. Unii salariati pur si simplu nu mai apuca sa isi ia o perioada de pauza de la munca, fiind prea prinsi in activitatea lor. Ingrijorate de aceasta situatie, mai multe companii americane au decis sa isi stopeze activitatile pur si simplu pentru a convinge salariatii sa isi ia o perioada de repaus.

PricewaterhouseCoopers este una dintre aceste companii care a luat masura sa inchida portile timp de mai multe saptamani, considerand ca o perioada de repaus este benefica pentru angajatii sai. “Nu am luat aceasta decizie pentru a impinge oamenii pe usa afara. Pur si simplu dorim sa cream un mediu de lucru in care angajatii sa poata pleca linistiti in vacanta fara a fi ingrijorati de ratarea unei intalniri importante, a unui telefon sau a 300 de e-mailuri”, a explicat un manager al companiei. Astfel, compania americana a impus angajatilor sai o perioada de aproximativ 10 zile de concediu in timpul sarbatorilor de iarna si inca cinci libere de ziua nationala a SUA.

Aceasta metoda a inceput deja sa dea rezultate pozitive potrivit oficialilor companiei, cei 29.000 de angajati ai PricewaterhouseCoopers intorcandu-se din concediu cu bateriile incarcate si gata de munca, randamentul acestora fiind simtitor mai bun.