Guvernul bulgar a semnat o intelegere prin care a concesionat pentru 35 de ani gestionarea si modernizarea celor doua aeroporturi bulgare de la tarmul Marii Negre companiei germane Fraport.. Semnarea acestui acord reprezinta o victorie pentru guvernul bulgar condus de socialisti, care intampina dificultati in incercarile sale de a imbunatati infrastructura invechita si a atrage investitorii straini inaintea aderarii la Uniunea Europeana, prevazuta pentru inceputul lui 2007.

Fraport va investi peste patru sute de milioane de euro pe intreaga durata a contractului si va gestiona terminalele din Varna si din Burgas, cele mai convenabile cai de acces din strainatate spre industria turistica bulgara, aflata in plina expansiune.

"Sunt convins de faptul ca aceasta concesionare a celor doua aeroporturi este extrem de importanta pentru economia si pentru imaginea Bulgariei si pot sa garantez ca va fi un succes", a declarat citat de NewsIn ministrul transporturilor bulgar, Petar Mutafchiev. Compania Fraport va plati, de asemenea, guvernului bulgar, un onorariu anual de 19,2%, care se va aplica fie taxelor de acces in aeroport, fie veniturilor din concesionare, in functie de care dintre acestea este mai mare.

Semnarea acestui contract incheie o perioada de aproape doi ani de dispute politice netransparaente si controverse legale, care au afectat, de asemenea, o serie de alte intelegeri importante pentru privatizari sau concesionari in Bulgaria si care au atras criticile investitorilor straini. Statul balcanic a incheiat intelegerea cu Fraport doar dupa ce un tribunal a respins, in august, solicitarea celuilalt ofertant, compania franceza Vinci.

Vinci a facut apel impotriva deciziei guvernamentale de a concesiona aeroporturile consortiului condus de Fraport, din care mai face parte si compania bulgara BM Star, dupa ce firma franceza a fost exclusa intr-o faza anterioara a licitatiei.

Fraport s-a clasat pe locul secund in licitatia organizata de guvernul bulgar, insa castigatorul acesteea, Copenhagen Airports din Danemarca, a fost descalificat de un tribunal bulgar, care si-a motivat decizia prin faptul ca compania daneza nu are o experienta suficienta pentru a gestiona cele doua aeroporturi de la tarmul Marii Negre.

Analistii au estimat ca cele doua aeroporturi, care se afla la o distanta de 130 de kilometri unul de celalalt, necesita investitii in infrastructura si ar trebui exstinse pentru a face fata unui numar in crestere de turisti, atrasi de statiunile bulgare. Compania Fraport a anuntat ca va investi peste 23 de milioane de euro in primul an de gestionare si aproximativ 95 de milioane de euro in cursul lui 2009.

Industria de turism bulgara, ramura ce reprezinta 13% din produsul intern brut al tarii, a generat venituri de aproape doua miliarde de euro in 2005, inregistrand o cresterea anuala de 12%, iar estimarile arata ca se va extinde cu inca 7-8% in cursul acestui an.