Bruxelles a fost scena mai multor atentate teroriste pe 22 martie, soldate cu peste 30 de morti si in jur de 200 de raniti, atacuri care au evidentiat, inca o data, dupa evenimentele dramatice din Paris, vulnerabilitatea persistenta a tintelor facile (soft), la atacuri simple si eficiente, in parte, deoarece sunt, de regula, indreptate catre grupuri de oameni, concentrate in spatii restranse, dar optime pentru a genera un numar ridicat de victime in urma unei explozii.

Prima bomba a fost detonata in apropierea biroului de check-in al American Airlines, iar un al doilea dispozitiv a explodat langa biroul de check-in al Brussels Airlines. La scurt timp dupa aceea, o alta explozie a fost raportata la statia de metrou Maelbeek, aproape de centrul institutiilor din Bruxelles ale Uniunii Europene. Drept masura de precautie, toate serviciile de transport de metrou si feroviare din Bruxelles au fost suspendate, iar zborurile au fost deviate. Guvernul belgian a ridicat, de asemenea, gradul de alerta la cel mai inalt nivel.

Atacatorii au intrat in sala de plecari internationale a aeroportului Zaventem, care se afla in afara zonei sigure si care, de obicei, este plina de persoane care asteapta la standurile de chek-in ale operatorilor de linie. Indata ce atacatorii s-au aflat in mijlocul multimii dispozitivele explozive au fost detonate. Atentatele au fost puse in plan cel mai probabil de militanti ai Statului Islamic.

Astfel, exploziile din Bruxelles servesc, inca o data, drept o ilustrare a mai multor tendinte in ceea ce priveste terorismul din ultimii ani si un memento asupra dificultatii de a preveni atacurile impotriva tintelor "soft", vulnerabile, inventivitatea militantilor a identifica astfel de obiective si fixatia acestora pe industria aviatica si de transport in comun.

Spre deosebire de tintele "hard", precum ambasadele, care, de regula, necesita echipe mari pentru operatiuni, cu planuri de atac elaborate sau dispozitive explozive de mari dimensiuni pentru a trece de paza, tintele "soft" ofera atacatorilor avantajul de a putea fi atacate frecvent. In plus, atacurile indreptate impotriva sistemelor de transport, cum ar fi statiile de metrou si aeroporturile permit atacatorilor sa ucida grupuri mari de oameni si de a atrage semnificativ atentia mass-media.

Prin definitie, tintele usoare sunt acele tinte vulnerabile la atacuri din cauza lipsei de securitate adecvata. Aceasta poate fi absenta din mai multe motive, inclusiv indiferenta in fata amenintarii si lipsa fortelor de interventie competente, dar de cele mai multe ori aceste tinte sunt "soft", din cauza numarului mare de tinte potentiale care exista si imposibilitatea fizica de a le proteja pe toate. Chiar si statele totalitare politienesti nu au demonstrat capacitatea de a proteja totul si pe toata lumea in acelasi timp, astfel ca devine destul de usor de inteles ca societatile democratice nu au in nici un caz posibilitatea de a furniza o securitate ermetica pentru fiecare tinta potentiala.

Bruxelles, un focar al activitatilor jihadiste

Serviciile de securitate aveau cunostinta ca un atac este iminent, insa atentatele din Bruxelles au venit ca un soc pentru expertii de securitate. Atentatele care au lovit Bruxelles sunt vazute drept un act de razbunare pentru capturarea lui Salah Abdeslam, implicat in atacurile teroriste din Paris si care se acundea in cartierul Molenbeek. Daca aceasta ipoteza se confirma, atunci Europa trebuie sa se teama de viteza de reactie a unei celule teroriste. De altfel, au existat informatii ca Salah Abdeslam planuia, alaturi de mai multi asociati, atacuri suplimentare in Europa.

Ce-i drept, Bruxelles a reprezentat in ultimele decenii un adevarat focar de activitate jihadista si chiar sunt cetateni belgieni care lupta alaturi de Statul Islamic, Jabhat al-Nusra si alte grupuri jihadiste din Orientul Mijlociu. De mentionat ca o mare parte din planificarea realizata de teroristi pentru atacurile din noiembrie de la Paris, a fost efectuata in Belgia, potrivit autoritatilor, iar oficialii belgieni nu exclud atacuri suplimentare in interiorul tarii.

In acelasi timp, unele masuri necesare de a oferi securitate pentru tintele facile sunt adesea vazute ca intruzive in viata privata de catre cetateni ai tarilor unde libertatea personala este importanta, iar costurile financiare asociate cu furnizarea unor astfel de masuri de securitate sunt adesea considerate ca fiind excesive. Din cauza acestei realitati, factorii de decizie trebuie decida modul in care pot sa aloce cel mai bine resursele limitate pentru securitate. Daca acest lucru va ajuta la protejarea institutiilor considerate cele mai sensibile, in acelasi timp, populatia ramane in general neprotejata si devine astfel o tinta facila pentru teroristi.

Desi majoritatea atacatorilor ar prefera sa loveasca tinte traditional de profil ridicat, cum ar fi ambasadele sau cladirile guvernamentale, aceste obiective au devenit mult mai dificil de atins dupa 9/11. In acelasi timp, o concentrare a atentiei NATO asupra adversarului traditional - Rusia, in ultimii ani, a avut ca rezultat degradarea capacitatilor de reactie interna in fata terorismului. Astfel, in timp ce NATO se pregateste sa mobilizeze unitati militare suplimentare in tarile baltice, oameni sunt aruncati in aer la Bruxelles, unde se afla chiar cartierul general al NATO. Astazi amenintarea provine in primul rand de la factiunile jihadiste infiltrate in marile capitale.

De-a lungul timpului, terostistii au vizat tot mai mult zonele "soft" din afara sectoarelor de securitate ale aeroporturilor. De exemplu, un grup militant palestinian cunoscut sub numele de Organizatia Abu Nidal a atacat ghiseul de bilete din Roma si Viena in decembrie 1985. In 2011, un atac cu bomba la Moscova pe Aeroportul international Domodedovo a ucis 35 de persoane si a ranit mai mult de 160. Si aeroportul International din Los Angeles a fost atacat de un om inarmat in iulie 2002. Alte exemple din trecut includ World Trade Center din New York, Taj Mahal Hotel din Mumbai, liniile de metrou din Londra si de tren din Spania.

In urma atacului de la aeroportul Zaventem, securitatea a fost sporita in aeroporturile din Europa, cu scopul de a face populatia sa se simta in siguranta. Cu toate acestea, astfel de masuri sunt costisitoare si disponibile doar pentru o perioada scurta de timp. Chiar si asa, atacurile asupra zonelor neprotejate din aeroporturi si mijloacele de transport vor continua, iar populatia va ramane, ca de obicei, vulnerabila, singura in fata unei amenintari teroriste tot mai vizibila.

Sursa informatii: Stratfor

T.W. van Urk / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri