De la introducerea in circuitul comercial in 2007, Airbus A380 a readus in transporturile aeriene o stralucire a vremurilor trecute, cu dusuri private si scaune imbracate in piele la clasa intai, unde barmarii servesc cocktailuri, si o scara intre cele doua punti in stilul anilor 1920, dar, din punct de vedere financiar, dezastrul are proportii similare, potrivit Businessweek.

Interesul initial mare pentru uriasa aeronava A380 a scazut atat de mult incat in prezent Airbus depinde in mare masura de un singur client, Emirates. Niciun operator american nu a cumparat un astfel de avion, iar cei japonezi, care au fost printre cei mai mari sustinatori, doar cateva, potrivit News.ro.

Airbus a livrat 193 de aparate A380, cu toate ca anticipa ca operatorii aerieni vor achizitiona 1.200 pe parcursul a doua decenii, si mai are comenzi pentru doar 126, pentru urmatorii cinci ani.

In timp ce industria aviatica se pregateste pentru salonul aviatic din Farnborough, Anglia, care debuteaza pe 11 iulie, la care operatorii anunta deseori comenzi mari, exista putine indicii ca va fi semnat vreun contract pentru A380.

Airbus recunoaste ca lansarea pe piata a avionului A380, al carui pret de lista este de 433 de milioane de dolari, dar este vandut intotdeauna cu discount, a avut loc intr-un moment nepotrivit.

Criza financiara globala s-a declansat in 2008, perioada in care productia de A380 era in crestere, in timp ce preturile in urcare ale petrolului au facut ca operatorii sa fie reticenti sa cumpere avioane gigant cu patru motoare.

Airbus a reusit abia in 2015 sa nu mai inregistreze pierderi de pe urma productiei de A380 si a recunoscut ca nu va recupera niciodata cele 25 de miliarde de euro cheltuite pentru dezvoltarea avionului.

In aceste conditii exista ingrijorarea ca productia de A380 ar putea intra din nou pe pierdere, daca va cobori la sub 30 de avioane pe an, a aratat Zafar Khan, analist la Societe Generale.

Renuntarea la productia avioanelor A380 este dificila. In afara de rusinea de a recunoaste esuarea programului, Airbus ar trebui sa restranga activitarea fabricilor din Europa si sa transfere mii de angajati.

De asemenea, valoarea de revanzare de catre companiile aeriene a avioanelor A380 ar scadea semnificativ, iar renuntarea la ele ar face ca aeroporturile sa se intrebe ce sa faca cu facilitatile construite special pentru acestea. In Dubai, de exemplu, a fost construit un terminal special pentru A380.

Potrivit Airbus, 10 ani este o perioada prea scurta pentru a decide soarta avionului. Directorul general Thomas Enders a afirmat in decembrie ca Airbus va analiza ”la rece” viitorul A380, dar directorul de vanzari John Leahy s-a angajat ca programul va continua.

Sursa foto: PHOTOCREO Michal Bednarek/ Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri