”Internetul a devenit extrem de bun la a face ceea ce au facut in mod traditional magazinele: vanzarea de produse, furnizarea de informatii despre produse si procesul de achizitie”, spune Doug Stephens, fondatorul Retail Prophet.

Intr-adevar, comertul online musca o felie tot mai mare din industria de retail. Astfel, din 2000 pana in 2015, retailul online a crescut de la 2% la 10% din vanzarile din SUA, cea mai mare piata de profil din lume. Mai mult, in segmentul de lux, comertul online este singurul canal care inregistreaza cresteri de doua cifre in prezent si este estimat sa avanseze de la 7% la 20% din consumul global de produse de lux pana in 2025, potrivit firmei Bain&Company.

Cum se va schimba eCommerce-ul in urmatorii cinci ani?

Cum se va schimba eCommerce-ul in urmatorii cinci ani?

Retail bazat pe experiente

Consumatorii nu trebuie sa mai mearga intr-un magazin pentru a cumpara un produs. Ca urmare, scopul strategic al unui magazin s-a schimbat. A face cumparaturi intr-un magazin fizic trebuie sa fie la fel de ieftin si confortabil ca pe Amazon sau sa fie distractiv – oferind experiente memorabile care nu pot replicate in online.

Apune moda mall-urilor? Centrele comerciale, intre online si offline

Apune moda mall-urilor? Centrele comerciale, intre online si offline

”Trebuie sa creezi o experienta catre care oamenii sa se indrepte si apoi vor cumpara”, explica Norman Roberts, vicepresedinte al FRCH Design, firma care a realizat designul unor magazine precum Macy’s sau Tiffany&Co.

Magazinele viitorului sunt in concurenta cu experiente precum un film la cinema sau un meci de fotbal in conditiile in care toate „se lupta” pentru o felie din timpul liber al consumatorilor. Acest lucru ii forteaza pe retaileri sa construiasca spatii dinamice, in permanenta schimbare, pentru a-i face pe clienti sa se intrebe in permanenta cu ce oferta noua vine respectivul magazin.

”Magazinul evolueaza de la un canal de distributie la un canal media. In viitor, cei mai buni retaileri vor taxa prin pretul produsului continutul media inclus in experienta din interiorul magazinului”, spune Doug Stephens.

Omnichannel

Pentru majoritatea consumatorilor, omnichannel reprezinta deja o regula. Acestia nu mai disting bariere intre diferitele canale de achizitie, fie ca vorbim de in-store, desktop, mobil sau Instagram. In urmatorii cinci ani acest grad de implicare va creste prin intermediul unor elemente precum „Internet of things” sau retail prin retele de socializare.

Tendinte in retail: intre omnichannel si vanzarea doar in magazin

Tendinte in retail: intre omnichannel si vanzarea doar in magazin

Citeste si:

Exista retaileri care au intrat in afaceri printr-o prezenta exclusiv online si care au deschis „showroom-uri de comert online” – spatii fizice in care clientii pot proba produsele pe care le comanda ulterior online. Acest model elimina complexitatea si costurile pe care le implica stocurile de marfa.

Puterea datelor

Ultimul pilon al magazinului viitorului este reprezentat de date. In timp ce oamenii ofera date personale pe Facebook sau Google sau detalii ale cardurilor bancare pentru magazinele online, a le castiga consumatorilor increderea de a se comporta la fel si in cazul magazinelor fizice reprezinta inca o provocare.

”In mod traditional, consumatorii au fost destul de reticenti in a oferi detalii despre ei retailerilor intrucat, de cele mai multe ori, primeau spam-uri sau oferte irelevante”, mai spune Stephens. ”Datele personale reprezinta o moneda, iar clientii sunt dispusi sa o cheltuiasca doar in locurile unde gasesc lucruri relevante”, adauga acesta.

Spre exemplu, in momentul in care un consumator care are un cont pe un magazin online acceseaza pagina acestuia, tehnologia beacon ii poate prezenta oferte pe baza istoriei lui de achizitii si branduri preferate sau ii poate trimite promotii sau reduceri personalizate pe telefonul sau mobil.

iBeacon, premiera in Romania: Viitorul marketing-ului de proximitate

iBeacon, premiera in Romania: Viitorul marketing-ului de proximitate

Beacon iti poate spune unde petrec cel mai putin timp consumatorii sau unde prefera sa nu se grabeasca intr-un magazin.

Sursa foto: Shutterstock