Cota unica de impozitare nu a majorat veniturile, dupa cum pretind sustinatorii sai, si este destul de probabil sa fie abandonata de catre guvernele tarilor in care a fost introdusa, potrivit unui studiu al Fondului Monetar International.

"Intrebarea nu este cate state vor mai adopta cota unica, ci daca cele care au adoptat-o deja nu vor renunta la ea", arata studiul care analizeaza experienta a opt tari care au introdus cota unica, inca de la mijlocul anilor 90. Potrivit evaluarilor facute de FMI, veniturile Romaniei s-au diminuat cu 1% din PIB in primul an dupa introducerea cotei unice, comparativ cu anul precedent.

Renuntarea la un sistem progresiv de impozitare si inlocuirea lui cu o singura cota este, de multa vreme, visul economistilor de dreapta. Sustinerea pentru aceasta politica a crescut si in Marea Britanie de cand unele dintre guvernele Europa de Est au introdus cota unica.

Expertii FMI care au realizat studiul se indoiesc chiar de existenta principalului avantaj invocat in scopul sustinerii cotei unice: acela ca majoreaza veniturile pentru ca le permite oamenilor sa economiseaca mai mult din castigurile obtinute si ca, astfel, ii determina sa munceasca mai mult. Acesta este asa-zisul Efect Laffer, numit dupa economistul american Arthur Laffer.

Citeste si:

Dar autorii spun ca "in niciun caz nu pare ca se produce efectul Laffer, nu apar efecte destul de puternice ale acestei reforme care sa contrabalanseze cheltuielile pentru realizarea ei". Studiul considera ca unul dintre motivele pe care le-au avut aceste tari cand au introdus cota unica a fost sa anunte, astfel, investitorii ca se alatura economiei de piata. "Este greu sa nu tragi concluzia ca adoptarea unei cote unice scazute a fost un semnal transmis restului lumii ca se schimba regimul, iar tara se indreapta catre politici orientate catre economia de piata".

Studiul imparte tarile in doua grupuri. Cel din care face parte Romania, alaturi de Slovacia, Letonia, Lituania, a adoptat acelasi nivel al cotei atat pentru venit, cat si pentru profit, ceea ce are "meritul de a inlatura distorsiunile cauzate de posibilitatea de a alege functionarea pe o firma sau individual, atat timp cat dividendele si castigurile de pe piata de capital nu sunt taxate". Insa, Romania este singura tara din acest grup care nu a renuntat la taxarea dividendelor.

O alta observatie a expertilor FMI este ca, spre deosebire de statele baltice care au introdus cota unica la mijlocul anilor 90 si care au preferat cote apropiate nivelurilor mai ridicate de impozit practicate inainte, Romania, ca si Rusia si Georgia, a aplicat o cota unica mai scazuta chiar decat cel mai mic nivel de impozitare (16% fata de 18%, cota cea mai redusa in sistemul progresiv).