Administratia metropolei vrea sa cheltuiasca peste 35 de miliarde de euro in urmatoarele doua decenii pentru modernizarea suburbiilor si zonelor din jurul orasului. Planul, prezentat pentru prima data in 2008, vizeaza, practic, sa conecteze suburbiile intre ele si cu centrul orasului. Proiectul a devenit mai urgent de cand Parisul incearca sa se prezinte drept o alternativa la Londra pentru companiile globale, dupa votul britanicilor de a iesit din UE, scrie News.ro.

Desi acesta nu este un subiect de campanie, candidata nationalista la presedintie Marine Le Pen a spus ca, din punctul sau de vedere, planul este o povara excesiva asupra finantelor publice. “Acesta este anul cand Grand Paris se ridica”, a declarat directorul agentiei nationale insarcinate cu modernizarea sistemului de transport din cadrul proiectului, Philippe Yvin. “Suntem implicati intr-o competitie internationala cu alte metropole pentru a atrage investitii”, a adaugat el.

IMPULS PENTRU INDUSTRIA CONSTRUCTIILOR

Cu un plan de constructii pe 15 ani pentru o retea extinsa de transport, este un noroc neasteptat pentru industria constructiilor, lovita in plin de criza. Vinci SA si Bouygues SA si-au unit fortele pentru un contract de 968 de milioane de euro pentru a construi o linie de metrou noua. Cu un pret estimat de 5,7 miliarde de euro va fi cea mai costisitoare parte a planului.

Constructorii de trenuri si de sisteme de semnalizare Alstom SA si Siemens AG ar putea avea de castigat, de asemenea. “Dupa cum se spune, cand sectorul constructiilor prospera, totul prospera”, a explicat seful unei companii de lobby pentru industria cimentului, Raoul de Parisot. El estimeaza ca proiectul va duce la o crestere a volumului de ciment comandant in regiune cu circa 10% in urmatorii 10-15 ani. Industria a scazut cu 30% din 2007.

Chiar daca Parisul va pierde in fata Frankfurtului sau Dublinului in atragerea de institutii dupa Brexit, cei 12 milioane de oameni care locuiesc si traiesc in regiune au de castigat de pe urma planului, la fel ca si Franta in ansamblu. In regiune se afla o cincime din populatia tarii, ce asigura circa o treime din Produsul Intern Brut.

EXTINDEREA METROULUI

In baza planului, 200 de kilometri de sine de metrou si 68 de statii vor fi adaugat sistemului de transport din capitala. Au inceput lucrarile la o linie noua de metrou, numarul 15, ce va forma un arc care va uni 22 de suburbii din sudul Parisului si va reduce substantial timpul petrecut in drum spre serviciu.

In plus, prin constructia de legaturi intre oras si suburbiile sale mai putin bogate, proiectul spera sa ajute si dezvoltarea economica. Mai mult, Parlamentul francez a alocat 1,7 miliarde de euro pentru a dezvolta o noua linie de tren care sa lege Parisul de aeroportul Charles de Gaulle. Calatoria ar urma sa dureze 20 de minute, jumatate fata de durata actuala, ceea ce ar urma sa atraga mai multi turisti, spera autoritatile.

Citeste si:

DEZVOLTARE ECONOMICA

“Grand Paris” include si planuri pentru vanzarea de terenuri detinute de primarii catre companii private, daca acestea vor investi mai mult de sase miliarde de euro pentru a construi gari, porturi, piscine si zone de recreere in si in jurul capitalei. Proiectul, pus la punct de fostul presedinte Nicolas Sarkozy, a fost extins si mai mult de succesorul sau socialist Francois Hollande.

Ofera sansa crearii de noi locuri de munca pe masura ce Franta incearca sa accelereze cresterea economica si sa reduca rata somajului, in prezet de 10%. Pana acum, 4.000 de oameni lucreaza la proiectele de extindere a sistemului de transport.

Sursa foto: Shutterstock/Mapics