Ieri dimineata, de pe Aeroportul Toulouse-Blagnac din sudul Frantei a avut loc primul zbor de proba al aeronavei A380. Evenimentul s-a vrut a fi un adevarat spectacol si a atras participarea a cel putin 50.000 de curiosi, dupa cum declarau agentiile de presa straine.

La Toulouse au fost instalate cu ocazia evenimentului ecrane speciale in pietele centrale pentru vizionarea decolarii, iar parcarile de la marginea orasului fusesera deja ocupate de luni seara. Daca intre Airbus si rivalul de peste Ocean, Boeing, rivalitatea dura de mai bine de 40 de ani, compania americana detinand suprematia prin modelul Boeing 747, cu o capacitate de 524 de pasageri, inaltarea lui Airbus A380 a fost revansa mult asteptata de producatorii europeni. S-a mizat mult in aceasta competitie pe succesul aeronavelor mari.

Ca atare, raspunsul pe care il pregateste Boeing, dupa ultimele declaratii ale reprezentantilor companiei, nu va mai putea fi constituit de un avion-colos. Asa ceva ar putea inspaimanta clientii. Se mizeaza mai degraba pe avioane mici pentru rute lungi si pe avioane mari cu un consum redus, care sa fie atractive in special pentru companiile aeronautice. Desi noul Airbus A380 va intra in circuit abia dupa un an de probe, in 2006, numarul de comenzi ferme inaintate pana acum se ridica la 154, o cifra colosala daca ne gandim ca Boeing nu are pana acum decat 69 de comenzi ferme.

Pretul de achizitie al modelului A380 este de peste 250 de milioande de euro. Cele mai multe comenzi au venit din partea operatorului Emirates, respectiv 43 de aeronave, urmata de Lufthansa cu 15, Qantas cu 12 si Singapore Airlines cu 10 aparate. Prima linie aeriana care va dispune de noul Airbus va fi Singapore Airlines, in primavara lui 2006.

Detalii tehnice

Fata de Boeing 747, A380 este cu 15 metri mai lat, cu 4 metri mai inalt, cu 2 metri mai lung, si cu 118 tone mai greu. Capacitatea totala este de 555 de pasageri, putand ajunge insa la 853, fata de 568 intr-un 747, locurile fiind dispuse pe doua nivele.

Dotarile avionului sunt unele de exceptie: in interior este prevazut cu baruri, mese de biliard, dusuri, biblioteci si spatii pentru odihna ale echipajului.

Citeste si:

Motoarele navei sunt produse in Marea Britanie de catre Rolls-Royce Trent, si dezvolta o putere echivalenta cu cea a 3.500 de autoturisme. Datorita dimensiunilor sale iesite din comun, majoritatea aeroporturilor pe care le va deservi vor avea nevoie de modificari ale pistelor de decolare. Pentru moment Airbus A380 pare a fi un adevarat succes al celor doua mari grupuri aerospatiale europene, EADS si BAE Systems. Ramane de vazut insa ce replica va pregati Boeing si daca va fi pe masura gigantului A380.

Air India comanda 50 de noi avioane Boeing

Compania aeriana Air India si-a anuntat intentia de a comanda 50 de aparate Boeing, valoarea facturii urmand sa depaseasca 6,8 miliarde de dolari. Compania publica indiana, citata de Associated Press, a anuntat ca membrii Consiliului sau de Administratie au aprobat cumpararea a opt aparate long-curier de tipul B777, 14 B777-300 pentru distante medii si 27 aparate ultimul tip, B787-Dreamliner.

Legislatia indiana prevede ca finalizarea contractului are nevoie de o prealabila aprobare din partea Guvernului si a primului-ministru, Manmohan Singh. Un purtator de cuvant al Air India a declarat presei ca decizia Consiliului de Administratie a fost luata dupa o atenta analiza atat a ofertelor Boeing cat si a celei prezentate de Airbus. Analisti din capitala indiana, citati de Associated Press, au relatat ieri ca, in ultimele saptamani, intre cei doi mari producatori de avioane ai lumii a avut loc a incrancenata lupta concurentiala pentru acapararea pietei indiene.

Saptamana trecuta, insusi ministrul american al Transporturilor, Norman Mineta, s-a deplasat la New Delhi, pentru a sublinia ca o comanda la firma Boeing va fi profitabila inclusiv pentru relatiile politice dintre Statele Unite si India. Lunea trecuta, a sosit la New Delhi si ministrul francez al Transporturilor, Gilles de Robien, pentru a face lobby pe langa oficialii indieni in favoarea aparatelor Airbus. Liniile aeriene interne ale Indiei, gestionate de compania Indian Airlines, s-au declarat gata sa cumpere 42 aparate Airbus si asteapta, si ea, aprobarea Guvernului. Giles de Robien nu a avut acelasi succes si la compania Air India, care a preferat aparatele Boeing.