Cel mai mare operator aerian low-cost din Europa, Ryanair, va lansa in urmatorii ani o noua companie aeriana civila care va opera zboruri civile low-cost (pret redus) catre Statele Unite ale Americii. Aflat la bordul unei aeronave Ryanair pe ruta Dublin – Frankfurt (Aeroportul Hahn), presedintele executiv al companiei, Michael O'Leary, a declarat ca noua companie va opera zboruri intre bazele Ryanair din Londra, Dublin si Frankfurt catre New York, San Francisco, San Diego, Boston, Dallas si Florida.

“Banii (n. red.) reprezinta lucrul de care suntem interesati cel mai putin”, a declarat seful Ryanair, citat de Bloomberg, adaugand ca pretul unui bilet va porni de la 10 euro, urmand ca la acesta sa se adauge taxele de aeroport. Noua companie va avea propriul nume, un consiliu de administratie proprie si “probabil” nu va fi condusa de Michael O'Leary, dupa cum a declarat chiar acesta. Seful Ryanair urmeaza sa se retraga de la conducerea companiei in urmatorii doi sau trei ani.

Investitia totala pentru punerea pe picioare a noii companii urmeaza sa se situeze intre 100 si 200 de milioane de euro, suma urmand sa vina din partea unor investitori privati ci nu din partea Ryanair. Noua companie va fi totusi ca o sora mai mica pentru liderul pietei low-cost europene, a precizat oficialul Ryanair. Noul operator va opera o flota personala care va fi compusa din aproximativ 50 de aeronave Boeing 787 sau Airbus A350

Competitie dura

Pana la aparitia pe piata a rudei Ryanair zborurile peste Atlantic la un pret redus vor fi posibile din acesta vara, cand operatorul canadian Zoom Airlines va introduce zboruri transatlantice pornind de la 255 de dolari. “Noi facem asta cu patru ani inaintea Ryanair si a domnului O'Leary”, a declarat John Boyle, unul din co-proprietarii operatorului aerian. Al treilea operator aerian din Marea Britanie, BMI, a anuntat de asemenea ca va opera in curand curse intre SUA si Vestul Europei, preturile urmand sa fie competitive.

Semnarea la finalul lunii martie a acordului “open skies” a fost catalogat de analisti ca fiind un moment istoric in istoria zborurilor civile transatlantice, intrarea sa in vigoare urmand sa se faca in 2008. Practic, dupa intrarea in vigoare a acestui acord, operatorii aerieni vor avea dreptul sa opereze curse intre cele doua continente in afara de tarile lor de origine, inlesnind astfel transportul peste ocean.

Citeste si:

In plus, acordul va permite accesul pe Heathrow, aeroportul cu cel mai mare trafic din Europa, si a companiilor mai mici, zborurile transatlantice fiind monopolizate pana acum de Virgin Atlantic, British Airways si alti doi operatori americani.

Noul acord va fi benefic si pentru operatorul irlandez Aer Lingus, a carui preluare a fost rata de curand de catre Ryanair. Aer Lingus nu are dreptul de a opera zboruri spre si dinspre SUA, potrivit unui acord intre Irlanda si SUA care va fi inlocuit de acordul semnat recent. Oficialii Aer Lingus au anuntat ca vor lansa de la finalul lui 2007 zboruri din Dublin catre Washington, Orlando - Florida, si San Francisco.

Tentativa Ryanair nu ar fi prima incercare de a lega America de Europa prin intermediul unor aboruri aeriene low-cost. Freddie Laker, un antreprenor britanic, a lansat in 1966 Skytrain care opera curse pe ruta Londra - New York. Operatorul aerian a intrat in faliment in 1982, cu trei ani inaintea infiintarii Ryanair.

Dupa ce a plecat la drum cu doar un avion, operatorul aerian low-cost cu baza in Dublin a ajuns astazi sa opereze o flota compusa din 133 de aeronave care leaga 130 de destinatii europene, fiind al treilea operator aerian din Europa ca marime. Valoarea actiunilor Ryanair a crescut in ultimul an cu 66%, fiind tranzactionate ieri cu 5,99 euro, capitalizarea bursiera a companiei ajungand la 9,3 miliarde de euro.

Ryanair a trasportat in luna ianuarie a acestui an aproximativ 3,13 milioane pasageri (+23%), urcand numarul pasagerilor transportati in ultimul an la 41,128 milioane. Gradul de ocupare al avioanelor Ryanair s-a situat in luna precedenta la 71%, in scadere cu trei procente comparativ cu perioada similara din 2006, gradul de ocupare in ultimele 12 luni fiind de 83%.