Carta va ajuta consumatorii sa ia decizii ca urmare a unei informari atunci cand isi exercita dreptul de a alege un furnizor de energie in pietele deschise pentru competitie de energie electrica si de gaze naturale. Pana la 1 iulie 2007 pietele energetice vor fi deschise in majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.

"Consumatorii europeni se asteapta ca noi sa avem un raspuns comun la provocarile impuse de schimbarile climatice si energetice", a spus comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs, citat de NewsIn. "Consumatorii se asteapta ca Uniunea Europeana sa le protejeze drepturile, in contextul liberalizarii pietei energetice si sa beneficieze de o oferta sustinuta, sigura si competitiva, iar acesta este motivul pentru care am creat Carta Consumatorului de Energie", a adaugat Piebalgs.

"Doar in momentul in care vom fi reusit sa creem o piata transparenta si eficienta in care drepturile consumatorilor sunt protejate si sa informam consumatorii cum sa beneficieze de ofertele existente, vom putea spune ca ne-am indeplinit misiunea", a precizat comisarul european pentru consumatori, Meglena Kuneva.

Directivele pentru energie electrica si gaze naturale ale Uniunii Europene au fixat deja drepturile consumatorilor, ca si modalitatile de protectie a cetatenilor vulnerabili, dat aceste prevederi trebuie clarificate in vederea deschiderii pietei.

Citeste si:

Consumatorii au nevoie de informatii clare care sa ii ajute sa aleaga intre furnizori, deoarece trebuie sa fie protejati de practicile incorecte de vanzare si de presiunile de a schimba sau de a nu schimba un furnizor pe care le-ar putea exercita o companie asupra consumatorului individual. Procedurile de schimbare a furnizorului trebuie sa fie simple si eficiente, iar riscul de "saracie energetica" trebuie evitat prin protejarea cetatenilor care pot fi vulnerbili mai ales la preturile energiei.

Comisia Europeana a identificat patru scopuri pe care trebuie bazata aceasta Carta: protectia mai eficienta a cetatenilor vulnerabili, infomarea mai buna a consumatorilor, mai putina birocratie cand se schimba un furnizor si protectia consumatorilor impotriva practicilor necinstite de vanzare.

Carta va include si masurile sociale prin care se asigura cetatenilor vulnerabili nivelele minime de energie electrica si termica, astfel incat sa fie evitata "saracia energetica".