Conform celui mai recent studiu comandat de Cisco, numeroase companii se confrunta cu pericolul pierderii avantajelor oferite de angajatii mobili datorita recrutarii de persoane necorespunzatoare, managementului defectuos si nealocarii corespunzatoare a resurselor de comunicatii. Managementul defectuos in special poate avea implicatii grave asupra succesului unui angajat mobil, atat subcomunicarea, cat si supracomunicarea avand un impact negativ. Lipsa unei comunicari regulate poate conduce la sporirea stresului si a sentimentului de izolare, in timp ce micromanagementul poate afecta increderea. Acest lucru este important, deoarece, conform IDC, in anul 2009, angajatii mobili vor reprezenta un sfert din populatia activa1.

Studiul Cisco, „Understanding and Managing the Mobile Workforce” („intelegerea si administrarea fortei de munca mobile”), efectuat de specialisti in psihologia ocupationala de la Pearn Kandola, analizeaza problemele comerciale si cele interpersonale ale angajatilor mobili. Studiul arata caracteristicile dominante de personalitate ale angajatilor mobili, analizeaza influentele culturale asupra activitatilor mobile si evidentiaza cele mai bune practici de management, abordand problemele specifice cu care se confrunta angajatii mobili.

„Deoarece fenomenul muncii mobile continua sa se dezvolte, organizatiile trebuie sa se asigure ca dispun de structuri de conducere adecvate pentru administrarea echipelor de angajati mobili. Managerii nu trebuie sa cada in capcana tratarii angajatilor mobili in mod similar celor care isi desfasoara activitatile la birou. Managerii trebuie sa fie comunicatori si dezvoltatori de relatii eficienti, cu un stil de conducere adaptabil la personalitatile membrilor echipelor. De asemenea, organizatiile trebuie sa asigure disponibilitatea instrumentelor si a resurselor adecvate pentru angajatii mobili, oferindu-le acestora aceeasi conectivitate ca si angajatilor care isi desfasoara activitatile la birou”, a spus Stuart Duff, psiholog ocupational la Pearn Kandola si autor al raportului.

Un manager de succes trebuie sa aiba incredere in echipele mobile si trebuie sa le permita administrarea proprie a activitatilor, evidentiind rezultatele mai degraba decat activitatile. De asemenea, managerii au rol important in stabilirea unei etici a muncii mobile la nivelul organizatiilor, in acest context comunicarea regulata cu angajatii mobili fiind un aspect vital. De aceea, este imperativ ca managerii sa ofere angajatilor mobili acelasi acces la resursele de comunicatii ca si angajatilor care lucreaza la birou.

Pentru a evita izolarea si demotivarea, managerii trebuie sa promoveze vizibilitatea angajatilor mobili in cadrul organizatiei. Un alt aspect important este crearea de forumuri pentru interactiunea sociala intre colegi. De exemplu, mesageria instantanee si instrumentele de prezenta constituie o buna modalitate de formare a sentimentului de includere la nivelul angajatilor mobili. Pe de alta parte, facilitatile video reduc sentimentul de separare, asigurand angajatilor mobili vizibilitate si acces la membrii echipelor care lucreaza la distanta.

Citeste si:

Din punct de vedere geografic, studiul abordeaza cinci regiuni: Europa Occidentala, Rusia si Comunitatea Statelor Independente; Europa Centrala si de Est; Orientul Mijlociu si Africa; America latina si zona Caraibilor.

Din punct de vedere cultural, in Europa Occidentala, distributia angajatilor mobili variaza semnificativ. De exemplu, in ceea ce priveste adoptarea activitatilor mobile, exista o diferenta semnificativa intre zona de nord si cea de sud: de la 46% in Olanda si 45% in Finlanda la 17% in Spania si 8% in Portugalia2. Desi aceasta distributie poate fi explicata intr-o anumita masura de predilectia unei tari pentru exploatarea oportunitatilor oferite de tehnologiile informatica si de comunicatii, diferentele culturale au de asemenea un rol important.

In tarile in curs de dezvoltare unde patrunderea comunicatiilor mobile depaseste comunicatiile fixe, exista un mediu fertil pentru introducerea practicilor de lucru mobil. Cu toate aceasta, studiul arata ca in timp ce tarile din Orientul Mijlociu si din Africa au capitalizat avantajele echilibrului munca-viata relativ la activitatile mobile, alte tari, precum Argentina, Brazilia si Mexic, care au culturi bazate pe dialog, cu o puternica predilectie pentru comunicarea personala directa, au inregistrat ritmuri mai lente in adoptarea activitatilor mobile. in aceste tari, acest tip de activitati este sustinut numai de companiile mari si de organizatiile multinationale.

In raport direct cu acceptarea la nivel geografic a activitatilor mobile, studiul citeaza doua tipuri de culturi unde forta de munca mobila se dezvolta semnificativ. Culturile „feminine” sunt mai predispuse la partajarea de catre barbati si de catre femei a responsabilitatilor legate de cresterea copiilor si, prin urmare, tind sa accepte practici mai familiale, cum ar fi activitatile mobile. Culturile orientate spre date tind sa puna accent pe productivitate si pe eficienta si, in consecinta, prezinta o probabilitate sporita de a promova munca autonoma, comunicatiile de scurta durata si utilizarea tehnologiei, care se coreleaza mai bine cu stilurile de munca mobila.