Pentru presedintele Northwest Airlines, Doug Steenland, consolidarea industriei aeriane americane este “inevitabila”. La randul sau, Richard Anderson, noul presedinte al Delta Air Lines, in prezent al treilea operator aerian al Americii, sustine ca achizitia numarului cinci din industrie, Northwest, ar fi intr-adevar benefica companiei.

“Combinatia strategica dintre Northwest si Delta ar putea capata un sens economic si am vrea sa asistam la explorarea acestui potential”, a declarat Matthew Philo, director al MacKay Shields, o companie private de investitii care detine un stoc de 3,1% actiuni in Northwest si 1,8% in Delta.

Este insa timpul pentru o fuziune? Atat Delta, cat si Northwest, isi administreaza situatiile financiare in mod echitabil, daca ne gandim ca in 2005 companiile se indreptau spre faliment, situatie pe care au depasit-o insa, relansandu-se in acest an. Astazi, la Northwest, jumatate din actionari sunt fonduri private de investitii si hedge funds, controland 31% din actiunile companiei. Investitorii sunt cei care asteapta deal-uri profitabile, iar in aceasta industrie majoritatea companiilor aeriene sunt controlate strategic de asemenea fonduri de investitii. De aici si deciziile privind eventualele fuziuni sau achizitii.

In ultimele doua saptamani, analistii au fost surprinsi de posibila fuziune Delta-Northwest. Totusi, Steenland sustinea ca insasi Northwest este rezultatul unor fuziuni precedente. “Credem ca acest trend va continua”, a enuntat acesta, adugand ca “sase operatori domestici americani sunt prea multi”.

Citeste si:

Afirmatia nu este noua, ea venind la un an dupa ce presedintele United Airlines, Glenn Titlon, si presedintele US Airways, Doug Parker, au anticipat consolidarea unei industrii in care, asa cum declarasera, “nu facem atat de multi bani ca majoritatea business-urilor mature”. La inceputul acestui an, US Airways s-a oferit sa liciteze pentru Delta.

Delta a ramas ferm pe pozitii, urmarind expansiunea in pietele emergente. De ce ar fi compania Northwest perfecta pentru Delta? In primul rand, Northwest este, exceptand United, singurul operator aerian cu o retea de zboruri bine definita in Asia, destinatie favorizata de majoritatea companiilor aeriene. Mai mult, Delta si Northwest nu inregistreaza suprapuneri ale zborurilor, factor care sugereaza integrarea.

Din punct de vedere geographic, companiile si-ar putea combina operatiunile destul de usor, avand hub-uri apropiate. Hub-ul Northwest din Memphis este foarte aproape de hub-ul principal al Delta, Atlanta. Pentru Delta, Northwest reprezinta poarta catre Asia, din moment ce in prezent operatorul si-a consolidat legaturi cu Europa din Atlanta si New York, zburand doar spre doua orase asiatice. In schimb, Northwest are un hub in Tokyo, operand in Asia de peste 60 de ani.

In plus, fiecare din cei doi operatori controleaza rute de zbor diferite, utilizand modele diferite de aeronave. Daca cele doua flote se vor uni in final, 11.200 piloti ar aduce beneficii business-ului. Insa marea problema nu reprezinta nici eventualele aeronave sau rute in plus, nici excesul de personal, ci insasi executivul. Cine va conduce noile operatiuni Delta-Northwest?