Sondajele anticipeaza o crestere mai putin accentuata decat in anii precedenti pentru cheltuielile de sarbatori, care vor incepe a doua zi, dupa sarbatorirea Zilei Recunostintei, vineri pe 23 noiembrie.

Aceste perspective pesimiste au fortat distribuitorii sa initieze promotii pentru a atrage consumatorii si pentru a evita ca stocurile sa ramana nevandute, conform AFP.

Federatia nationala a retailerilor (National Retail Federation) anticipeaza o crestere de 4% a cheltuielilor pentru sarbatori. Potrivit companiei Ernst & Young cresterea va fi de 4,5% in timp ce Standard & Poor's (S&P) mizeaza pe o crestere cuprinsa intre 3% si 3,5%, cresteri oricum inferioare celor inregistrate in 2006, de 4,9% si 2005, de 5,8%.

"Fata de perioada similara a anului 2006, cheltuielile sunt mai slabe, deoarece consumatorii, in particular clasa de mijloc si cei cu venituri scazute, sunt afectati de cresterea pretului benzinei si de dobanzile ridicate la rambursarea creditelor ipotecare", a comentat Gerald Hirschberg, un analist de la S&P.

Potrivit Diane Swonk, analist la cabinetul Mesirow Financial, cresterea cheltuielilor ar trebui sa fie de 4,6%, insa, luandu-se in calcul inflatia, acesta crestere va fi de doar 1,1%.

Citeste si:

Potrivit Consiliului international al centrelor comerciale, 72% dintre consumatori doresc sa cheltuiasca aceeasi suma sau o suma mai mare decat cea de anul trecut, in jur de 1.116 dolari, in care intra cadourile, decoratiunile, excursiile. Un sondaj al magazinului Consumer Reports arata de asemenea ca 23% dintre consumatori anticipeaza sa consume mai putin si vor astepta mai mult timp inainte de a efectua cumparaturile.

Devalorizarea accentuata a dolarului face ca importurile europene sa fie prea scumpe pentru numerosi consumatori americani, si "clientii vor fi mai selectivi fata de produsele de lux", a mai explicat Buxbaum.

Astfel, "in loc sa cumpere o geanta si un portofel Louis Vuitton, americanii s-ar putea abtine, renuntand la marcile europene si reorientandu-se catre cele americane, cum ar fi Coach".

Oricum consumatorii vor profita totusi de solduri, deoarece stocurile sunt la niveluri scazute. "Cei care vor astepta prea mult risca sa ramana fara cadouri", a notat Swonk.

Lowe's, a doua companie americana de echipament pentru locuinte a anuntat luni un profit in scadere cu 10,2% pe trimestrul trei si vanzari in scadere cu 4,3%. Grupul anticipeaza o scadere a vanzarilor cu 3% pana la 5% pe trimestrul patru si a avertizat ca "presiunea din acest sector va continua si in 2008".