Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, a anuntat luni o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil, scrie NewsIn.

"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.

Numarul doi din sector va prezenta joi rezultatele trimestriale.

Kerosenul costa in prezent aproximativ 110 dolari/baril, fata de mai putin de 40 de dolari acum patru ani.
"Costul carburantului reprezinta 30% din cifra de afaceri a companiilor low-cost", a spus marti Yan Derocles, analist la Oddo Securities.

Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.

Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.

Citeste si:

"Exista riscul de a avea o consolidare a sectorului prin disparitia unor companii", estimeaza directorul general al Easyjet, Andy Harrison, intr-un interviu acordat cotidianului La Tribune.

Din 2002, companiile europene low-cost s-au dezvoltat fara a fuziona, cu exceptia Air Berlin, care a inglobat in perioada 2006-2007 doi concurenti de pe piata germana, dba si LTU.

"Cum avem 50 de companii low-cost in Europa, vom vedea daca aceasta va insemna o curatare a pietei", a estimat Derocles.

"In Spania, Clickair, Vueling si Spanair vor avea probleme", considera Harrison. Cel mai important actionar al Vueling, grupul editorial Planeta, a recunoscut pe 29 ianuarie ca a avut discutii cu alte companii, in special cu Clickair.

In Germania, in aceeasi zi, compania aeriana traditionala Lufthansa si grupul de turism TUI au semnat o "scrisoare de intentie", ceea ce reprezinta deschiderea oficiala a negocierilor pentru unirea companiilor aeriene low-cost pe care le detin.

In urmatorii 15 ani "nu vor exista decat doua companii europene low-cost puternice, Ryanair si Easyjet, si cateva companii low-cost locale precum Wizz Air in Europa de Est. Va exista si un al treilea tip? Putin probabil", a anticipat Harrison.