Compania americana de sanatate, Johnson & Johnson, care este pentru prima data sponsor la Jocurile Olimpice, a organizat un concurs pentru a rasplati actele de caritate si serviciile in folosul comunitatii, oferind excursii gratuite la Jocurile Olimpice de la Beijing, ce vor avea loc in august 2008.

Vicepresedintele companiei Johnson & Johnson, Owen Rankin, a declarat ca a fost atras de marimea pietei de desfacere din China. "Acesta este momentul potrivit de a intra pe piata chineza", a spus Rankin.

Jocurile Olimpice de la Beijing si Jocurile Olimpice de Iarna de la Torino, Italia, din 2006, au adus deja 4,4 miliarde dolari obtinuti numai din drepturi de televizare si sponsorizare.

Aceasta suma este mai mare decat totalul veniturilor generate de Jocurile Olimpice de Iarna din Salt Lake City din 2002 si de Jocurile Olimpice de la Atena din 2004.

"Acesta va fi cel mai de succes program de marketing din istoria Jocurilor Olimpice. Nu exista niciun dubiu cu privire la acest lucru", a declarat presedintele firmei de consultanta sportiva Helios Partners din China, Christopher Renner.

Producatorul german de incaltaminte sport, Adidas, unul dintre cei 11 asa-numiti "parteneri ai Chinei" in Jocurile Olimpice de la Beijing, va plati 100 milioane dolari pentru a folosi logo-ul Jocurilor Olimpice in China.

Exista 12 sponsori la nivel global, ce detin drepturile de marketing pentru folosirea logo-ului Jocurilor Olimpice la nivel mondial, si 11 sponsori din China, ce au drepturile de a folosi logo-ul in China.

In timp ce Adidas plateste o suma importanta pentru sponsorizare, alte companii platesc in bunuri.

Atos Origin, un sponsor global ce construieste reteaua de computere pentru Jocruile Olimpice, plateste, in afara de bani, si in servicii pentru sponorizare.

Comitetul International al Jocurilor Olimpice nu a facut public cat plateste fiecare sponsor.

Grupul Lenovo, numarul unu pe piata producatorilor de calculatoare din China si singura companie chineza ce va fi partener global al Jocurilor Olimpice de la Beijing, urmareste sa-si faca publice serviciile si marca la nivel mondial, asa cum a facut-o compania Samsung in cadrul Jocurilor Olimpice de la Seul din 1988.

Lenovo s-a ocupat de design-ul tortei Olimpice high-tech, construita sa lumineze puternic chiar si de pe varful Everest, pe unde va trece ca parte a drumului sau lung de 137.000 km (85.000 mile) ce va fi parcurs in jurul lumii.

China Mobile, cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, Bank of China, cea mai mare banca de comert exterior din tara, si Sinopec, numarul unu in industria de rafinare din Asia, sunt cu totii sponsori ai Jocurilor Olimpice de la Beijing.

Citeste si:

Companii de renume mondial, precum McDonald's si CocaCola, care sarbatoreste cel de-al 80-lea an de sponsorizare a Jocurilor Olimpice, vor intra in forta.

Dar politica celor de la Nike - principalul rival al companiei Adidas - ii impiedica sa participe ca sponsor oficial. In schimb, Nike sponsorizeaza atleti individuali si federatii sportive.

"Sponsorizarea oficiala este destinata unei lumi a publicitatii", a precizat Nike printr-un email. "Cand Jocurile Olimpice vor incepe, veti vedea atletii concurand si castigand imbracati cu produsele Nike".

In ciuda oportunitatilor, exista totusi riscuri, in special dupa ce sustinatori ai drepturilor omului si-au facut publice criticile la adresa pozitiei Chinei fata de situatia din Darfur, ce a dus la retragerea lui Steven Spielberg din pozitia de consilier artistic pentru Jocurile Olimpice de la Beijing.

Regizorul de la Hollywood a declarat ca s-a retras din cauza ca Beijingul a facut prea putine pentru a ajuta la stoparea violentelor in regiunea din vestul Sudanului, Darfur, unde militia din Kartoum se lupta cu grupurile de rebeli. China are numeroase investitii in Sudan.

O organizatie americana ce lupta pentru drepturile omului, Dream for Darfur, sustinuta de actrita Mia Farrow, pune la cale o serie de campanii "pentru a-i determina pe sponsorii Jocurilor Olimpice sa faca mai multe pentru situatia din Darfur, inclusiv proteste la sediul corporatiilor si boicotarea reclamelor in timpul Jocurilor Olimpice".

Organizatorii Jocurilor Olimpice de la Beijing nu raspung criticilor si subliniaza ca Jocurile ar trebui sa fie tinute departe de politica.

Organizatorii au incercat sa aduca Jocruile Olimpice cat mai aproape de populatia Chinei, organizand evenimente si in afara capitalei.

Hong Kong, centrul financiar din sudul Chinei, va gazdui concursurile ecvestre, iar Qingdao, situat pe coasta de est, va gazdui concursurile pe apa.

Marimea Chinei si banii pe care ii investeste aceasta in eveniment fac ca Jocurile Olimpice de la Beijing sa fie foarte atractive pentru sponsori, dupa ce ultimele doua editii ale competitiei au avut loc in state cu piete mici, respectiv Australia si Grecia.

Sponsorizarea are un impact mai puternic asupra consumatorilor chinezi decat ar fi avut-o in alte state mai obisnuite cu publicitatea.

"Sprijinul acordat de companiile straine atletilor chinezi pentru castigarea competitiilor inseamna mult mai mult aici", a declarat consultantul pe probleme de sport, Christopher Renner.

"Majoritatea beneficiilor vor putea fi vazute mai ales de-a lungul generatiei urmatoare", a declarat vicepresedintele Johnson & Johnson. "Vom ramane pe piata din China si dupa incheierea Jocurilor Olimpice de la Beijing", a adaugat acesta.