Senatorii Patty Murray si Norman Dicks, democrati din statul Washington, au declarat ca intrunirea este programata astazi, Boeing urmand sa decida daca va protesa impotriva acordarii contractului, care a declansat numeroase tensiuni politice.

Directorul departamentului de achizitii din Pentagon, John Young, a aparat acordarea contractului, afirmand ca Air Force a urmat regulile cu atentie si ca nu exista niciun motiv clar de protest in acest caz.
Young a avertizat ca orice decizie a Congresului de a interzice armamentul facut in strainatate ar putea fi "o reactie teribila" ce ar putea atrage raspunsuri similare in afara granitelor SUA.

Autoritatile care au sprijinit propunerea Boeing au fost contrariate de castigarea contractului de catre un consortiu ce include grupul EADS, compania mama a Airbus, in detrimentul Boeing, care a construit actuala flota de aeronave KC-135 in anii 1960.

Compania Boeing, ce are sediul la Chicago, a cerut Air Force sa explice imediat de ce a pierdut contractul, afirmand ca oferta sa a fost mai putin costisitoare si riscanta ca cea a companiei Northrop.
Boeing are la dispozitie zece zile pentru a inainte o plangere impotriva castigarii contractului de catre compania rivala.

Boeing a declarat ca va reanaliza optiunile in urma intrunirii.

Sindicatul United Steelworkers s-a alaturat federatiei sindicale AFL-CIO pentru a protesta impotriva destituirii contractului, afirmand ca decizia ameninta locurile de munca din SUA si recompenseaza o companie europeana ce a fost acuzata de guvernul american de acordarea unor subventii ilegale.

Autoritatile din Alabama, unde Northrop va construi avioanele-cisterna, a afirmat ca acordul va crea locuri de munca in SUA.

Potrivit autoritatilor, Air Force a catalogat avioanele-cisterna ale Northrop ca fiind superiore celor fabricate de Boeing.

Criticii acordului se intreaba de cati bani e nevoie pentru a sustine avioanele-cisterna A330 ale Northrop, ce sunt mai mari si consuma mai mult decat actuala flota KC-135.

Citeste si:

Northrop a anuntat ca va asambla modelul A330 si il va modifica pentru operatiuni militare in orasul Mobile, Alabama, creand cel putin 2.500 de noi locuri de munca si sustinand 25.000 de angajati in toata tara.

EADS a promis ca va asambla avioanele comerciale A330 la noua fabrica pe care o va construi in orasul Mobile.

Companie Airbus, partenera cu grupul american Northrop Grumman, EADS a concurat cu Boeing pentru contractul care vizeaza reinnoirea flotei americane de avioane pentru realimentare in zbor, un contract a carui prima transa este in valoare de 35 de miliarde de dolari pentru 179 de aparate.

Statele Unite au ramas pana in prezent aproape inchise ermetic pentru accesul EADS in domeniul militar, chiar daca filiala sa Eurocopter a inregistrat deja un succes in 2006, cand a castigat un contract pentru furnizarea a peste 300 de elicoptere armatei, in valoare de 2 miliarde de dolari.

Alegerea grupului european EADS pentru modernizarea flotei de avioane de alimentare a Air Force a provocat reactii de indignare in Statele Unite, in timp ce de cealalta parte a Atlanticului a fost salutata ca un "succes istoric".

Megacontractul, unul dintre cele mai importante ale Pentagonului, este considerat o prima transa a unei piete estimate la peste 100 de miliarde de dolari pe o perioada de 30 de ani.

Atribuirea acestui contract, spre surpriza generala, grupului european EADS constituie o "infrangere stupefianta" pentru constructorul aeronautic american Boeing, care "intretinea o relatie de cateva decenii" cu Pentagonul, potrivit The New York Times.

SUA prezinta oportunitati uriase de afaceri pentru fabricantii de echipamente militare: in timp ce bugetele stagneaza in Europa, presedintele George W. Bush a cerut Congresului mai mult de 500 de miliarde de dolari pentru Departamentul Apararii in 2009, precum si 70 de miliarde pentru Irak si Afganistan.