Barilul de petrolul s-a scumpit la un maxim istoric de 112,21 dolari pe bursa din New York, pentru ca apoi sa se ieftineasca pana la 111,53 dolari in jurul orei 20:20, ora Romaniei, pret mai mare cu 3,03 dolari fata de cotatia de marti seara.

Vechiul record fusese stabilit pe 17 martie si era de 111,80 dolari/baril.

Petrolul Brent din Marea Nordului, tranzactionat la Londra, s-a scumpit si el pana la un maxim istoric, de 109,50 dolari/baril, pentru ca apoi sa se ieftineasca usor pana la 109,03 dolari/baril.

Stocurile americane de petrol au scazut cu 3,2 milioane de barili saptamana trecuta, a aratat raportul publicat miercuri de Agentia pentru Informatii din Energie (AIE) din Statele Unite.

Stocurile de benzina au scazut cu 3,4 milioane de barili, mult peste estimarile pietei, de doar 2,5 milioane de barili. Stocurile de produsi distilati, care includ combustibilul pentru incalzire, au coborat si ele semnificativ, cu 3,7 milioane de barili, de peste doua ori mai mult decat anticipa piata.

"Importurile foarte mici de petrol brut ne-au adus aceasta surpriza. Importurile sunt practic sub nivelul de acum un an", a spus un analist de la Citigroup Futures Research, Tim Evans.

Citeste si:

Un factor care a cantarit de asemenea asupra pretului a fost cererea puternica de motorina din Europa si din Asia.

Insa influenta decisiva a venit din deprecierea dolarului in fata euro si yenului, ca urmare a estimarilor ca Federal Reserve va taia in aceasta luna dobanda cheie cu inca 0,5 puncte procentuale, de la nivelul si asa coborat la 2,25%, in contextul ingrijorarilor ca economia SUA va suferi o recesiune severa.

Dolarul slab a urcat pretul marfurilor tranzactionate in moneda americana, deoarece a crescut puterea de cumparare a investitorilor din afara Statelor Unite, care isi cauta mijloace de protectie impotriva inflatiei.

Totusi, pretul record al petrolului si economia schipatanda a SUA au sporit temerile ca cererea va suferi, mai ales dupa ce o estimare guvernamentala publicata marti a indicat ca in aceasta vara am putea asista la prima scadere a consumului de carburanti pentru autovehicule din 1991.

In ciuda cererilor adresate OPEC de a mari productia pentru a calma preturile, cartelul petrolier a ramas pe pozitie, sustinand ca piata este bine aprovizionata.