Lupta intre cei mai mari producatori de avioane din lume, Boeing (Statele Unite) si Airbus (Franta - Uniunea Europeana) se intensifica pentru obtinerea suprematiei pe vasta piata aeronautica a Chinei.

Mai multe companii aeriene din China vor sa achizitioneze avioane de tip Boeing 7E7 "Dreamliner", ultima creatie a gigantului industriei aeronatice americane, a indicat ieri senatoarea americanca Maria Cantwell, confirmand informatiile in acest sens publicate, cu cateva zile in urma, de Wall Street Journal (WSJ), anunta AFP.

WSJ a afirmat, in editia sa on-line, ca sase companii aeriene chineze s-au decis si vor semna pentru achizitionarea a circa 60 de Boeing-uri 7E7 "Dreamliner", in valoare de 7,2 miliarde de dolari. Senatoarea democrata din statul Washington, unde va fi asamblat acest avion, a anuntat, la iesirea de la o intrevedere cu ambasadorul Chinei in Statele Unite si cu responsabili ai constructorului american de avioane, ca partea chineza a semnat deja un acord preliminar pentru cumpararea de aparate 7E7. Daca aceste contracte se vor materializa, constructorul american va inregistra cea mai importanta vanzare a noului sau "bebelus".

In acelasi timp, purtatorul de cuvant al Boeing a fost mai enigmatic, spunand ca "Boeing si China au ajuns la un acord substantial". Si aceasta deoarece, in decembrie 2004, mai erau asteptate 126 de comenzi pentru "Dreamliner", dar nu s-au materializat decat 56.

Boeing 7E7 a fost prezentat drept un aparat "supereconomic" si va intra in serviciu in 2008. Aparatul este mai mic decat consacratul model 747 "Jumbo-Jet" (numai 217 pasageri, fata de peste 400) si, deci, cu o capacitate mult inferioara celei a "monstrului" Airbus A380 (pana la peste 800 de locuri).

Pe de alta parte, Airbus s-a descurcat, anul trecut, mai bine decat Boeing pe piata aeronautica din China, inregistrand 81 de comenzi, fata de numai 15. Iar ieri s-a anuntat semnarea unui contract pentru cinci aparate de tip A380 intre Airbus si compania China Southern Airlines.

Analistii spun insa ca Boeing este avantajat in China. Potrivit acestora, piata pentru avioane-gigant este limitata in China, companiile aeriene avand mai mult nevoie sa-si creasca capacitatile pe rute destul de scurte, precum Singapore-Shanghai. Necesitatea modificarii aeroporturilor pentru deservirea avioanelor de tip A380 reprezinta un alt impediment pentru cresterea vanzarilor Airbus.