Destinata in special pietelor din estul continentului european, unde modelul a avut rezultate surprinzator de bune, Dacia Logan a primit rapid misiunea de a cuceri inimile exclusivistilor cumparatori de masini din Vest. Timid, dar sigur, masina produsa la Mioveni a atras privirile multor cumparatori care au deja intentia de a achizitiona "masina de 5.000 de euro" cu pret real de 7.500.

Francezii sunt bulversati

Anuntata de cateva luni, sosirea modelului Logan in Hexagon a fost subiect de discutie in multe publicatii si emisiuni televizate. Francezii au comentat in fel si chip indrazneala celor de la Renault de a aduce austerul vehicul Dacia pe o piata obisnuita cu vehicule superdotate.

Argumentele pro si contra sunt la ordinea zilei. In timp ce unii spun ca Renault va suferi un esec in primul rand din cauza folosirii unui brand aproape necunoscut in Franta si pentru ca masina este mult sub standardele impuse de alti constructori, altii, precum jurnalistii cotidianului "Le Monde", spun ca Logan va atrage multi clienti satui de complexitatea sistemelor electronice de pe alte vehicule, dar, mai ales, ii va seduce pe cei cu venituri sub medie prin pretul sau inimaginabil pana acum.

"Tariful de baza cerut de Renault, 7.500 de euro, este mai mic cu 400 de euro decat cel al modelului Lada 110, cu 700 de euro sub cel pentru Fiat Panda sau un Citroen C1 si cu aproximativ 1.500 de euro mai mic decat pretul unui Renault Twingo."

Volumul imens de informatie care a cazut pe capul cumparatorilor din Hexagon a provocat un aflux neasteptat de vizitatori la concesionarii Renault-Dacia.

De altfel, unii jurnalisti au interpretat lansarea Logan ca pe un eveniment social de amploare.

Starniti de rezultatul negativ al referedumului privind Constitutia UE, ziaristii de la "France Soir" sustin ca cei care au votat impotriva din teama de a-si pierde locurile de munca in fata celor din Est vor fi, culmea, chiar principalii clienti ai noului model.

In opinia cotidianului, Renault are dificila sarcina de a demonstra muncitorilor francezi ca vehiculul este ieftin si fiabil, numai bun pentru cei cu venituri modeste, asigurandu-i totodata ca achizitionarea unui vehicul produs in Europa de Est nu va afecta numarul locurilor de munca din uzinele sale din Franta.

Cuplul Renault - Dacia a reinventat masina populara

Principalii clienti ai Daciei Logan vor fi familiile cu o singura masina, tinerii care achizitionau pana acum vehicule second-hand, batranii pentru care sistemele electronice sunt un nonsens si cei cu venituri mici.

Aceasta este parerea celor de la "Le Monde". Practic, Renault a pus in miscare un sistem asemanator celui care a facut din vestitul 2CV un bestseller in Franta, din Trabant sursa de distractie dar si de simpatie in Germania de Est si, mai presus de toate, pare ca grupul francez va "fura" nemtilor de la Volkswagen chiar numele: "Masina populara".

Logan poate fi pentru vest-europeni o adevarata revelatie. Un raport calitate/pret greu de egalat, o garantie de trei ani pe care nici chiar masinile produse sub marca Renault nu o au, o simplitate reconfortanta si un spatiu interior greu de egalat chiar si de vehicule de lux ca VelSatis sau Peugeot 607, acestea sunt atuurile pe care cuplul Renault-Dacia le arunca in fata concurentei.

Atat de iubita "masina populara" care facea furori cu cateva zeci de ani in urma in Europa pare sa fi renascut sub forma noului Logan.

Ziua Z in Franta

Pe 9 iunie, francezii au vazut pentru prima data pe viu Dacia Logan.

Multimea pestrita prezenta la concesionarii marcii romanesti a fost filmata din toate unghiurile de posturile tv, iar reporterii au cautat sa transmita telespectatorilor cat mai multe reactii.

Cat din interesul televiziunilor franceze a fost imprimat de dorinta publicului si cat a fost "stimulat" de Departamentul de marketing al celor de la Renault este greu de spus, insa pe micile ecrane din Franta au aparut imagini aproape idilice in care clientii erau sedusi pe loc de masina produsa in Romania.

Cert este ca, dupa cum ne-a comunicat biroul de presa al celor de la Dacia, "numarul comenzilor pentru Logan in Franta se ridica in prezent la 2.200, in prima zi de comercializare fiind inregistrate aproximativ 300 de contracte".

In ciuda reactiilor majoritar pozitive au existat, asa cum era de asteptat, si unele declaratii care au pus sub semnul intrebarii eventualul succes de piata al modelului. Printre cumparatorii francezi de Logan au fost, in prima zi de comercializare, si contestatari.

Fara sa comenteze in vreun fel prestatiile masinii, un domn, care nu a dorit sa isi spuna numele, a declarat fara drept de apel: "E trist ca am ajuns sa cumparam aceleasi masini ca si romanii".

Ne permitem sa nu comentam aceasta reactie, insa sentimentele francezilor pentru romani au fost inca o data demonstrate.

O alta problema asupra careia presa franceza a avut ceva de obiectat este legata de numarul de masini pe care producatorul roman le poate pune la dispozitia clientilor din Europa Occidentala.

Conform ziarului "Le Parisien", reteaua de dealeri Renault-Dacia din Franta are alocat pentru acest an numai 1.500 de unitati, iar pentru cel urmator 5.000.

Pentru toate pietele din Vest, sunt prevazute vanzari de aproximativ 50.000 unitati/an.

Analistii cotidianului sustin ca, in ciuda faptului ca Renault nu mizeaza pe pietele occidentale, aceste cifre sunt foarte mici iar cumparatorii ar putea fi nevoiti sa astepte luni bune pentru sosirea vehiculului comandat.

Un alt efect al subaprecierii pietei ar putea fi dezvoltarea unui comert paralel cu vehicule Dacia realizat de firme care cumpara masini direct din Romania si le revand apoi in Franta.

Importuri paralele

Intarzierea cu care Logan a fost lansat pe piata franceza, precum si marja mica de profit pe care concesionarii autorizati o pot obtine au nastere importurilor paralele.

In data de 20 mai, un intreprinzator din nordul Frantei, Auto Centrale, a vandut primele patru modele Dacia. Cu trei saptamani inainte de lansarea oficiala, Logan a fost comandat in show-room-ul respectivului concesionar intr-un numar de 39 de exemplare.

"Am planificat un singur camion, insa am avut nevoie de trei pentru a face fata cererii", a declarat Jean-Michel Sueur, directorul Auto Centrale.

O situatie similara a fost intalnita si in Belgia cu cateva luni in urma. Dealerul auto Cardoen a vandut cateva unitati importate direct din Romania obtinand un profit mult mai mare decat cele 5% pe care pot conta dealerii oficiali.

Piata second hand in alerta

In toate tarile care incep in acest an comercializarea modelului Dacia Logan firmele care vand masini second-hand au inceput sa-si ia masuri de precautie. Aparitia unui vehicul nou care are un pret mai mic decat al unei masini uzate poate avea efecte greu de acceptat de comerciantii de pe piata vehiculelor de ocazie.

Conform analistilor este de asteptat ca preturile masinilor uzate sa scada brusc iar profiturile detinatorilor de parcuri cu astfel de vehicule sa devina minime.

O situatie chiar mai dificila este cea a concesionarilor Renault care au si activitati pe piata second-hand. Pentru acestia, sistemul buy-back devine neinteresant avand in vedere ca masina veche cu care raman dupa tranzactie va fi foarte greu de vandut.

In acest caz, cei de la Renault se pot astepta la scaderi destul de importante ale vanzarilor pentru ca dealerii vor refuza multi dintre clientii care ar dori sa renunte la masina veche pentru un model nou al producatorului francez.

Strategii de marketing

Departamentul de marketing al grupului Renault a primit, o data cu lansarea modelului Logan, o sarcina extrem de dificila. Specialistii francezi trebuie sa pozitioneze noua Dacia in mintea cumparatorilor astfel incat sa nu afecteze vanzarile celorlalte modele ale grupului.

De asemenea, ei sunt obligati sa le explice concesionarilor de ce marja de profit a vehiculului produs in Romania trebuie sa fie de maximum 5% in timp ce la alte masini aceasta se situeaza la mai mult de 10%.

Avand in vedere tintele de vanzari modeste, Renault a prevazut si un buget de publicitate extrem de redus. Practic, pentru Dacia Logan sunt prevazute investitii in promovare de numai 150 euro/masina, in timp ce pentru un model vandut sub marca Renault, cheluielile sunt de aproximativ 450 euro/masina.

"Nu ne putem permite sa avem aceeasi agresivitate comerciala la Logan ca si la alte modele proprii", spune Jan Ptacek, director de marketing pentru Logan in Franta.

Departamentul condus de Ptacek este constient ca nu poate impune noua Dacia in fata unor concurenti pentru ca acestia nu exista. Nici o alta masina noua nu costa mai putin de 8.000 de euro.

Din aceste motive, strategia de marketing trebuie sa fie simpla, ieftina si sa protejeze celelalte vehicule Renault, chiar si cele second hand, salvand astfel concesionarii care vand masini de ocazie.

Tensiune la Pitesti

In timp ce francezii sunt ocupati cu pozitionarea pe piata a modelului Logan, directorii uzinei de la Pitesti sunt presati sa mareasca productia pentru a face fata cererii.

Prim-ministrul Romaniei, Calin Popescu Tariceanu, a declarat la conferinta Auto CEE 2005, desfasurata in urma cu cateva zile: "Saptamana trecuta am avut o discutie cu domnul Fourmont si l-am intrebat cum merg afacerile. Mi-a raspuns foarte trist: "Suntem suparati". Eram extrem de nemultumit pentru ca, daca unii din cei mai mari investitori din Romania sunt suparati, inseamna ca au probleme. Insa domnul Fourmont a continuat: "Nu avem suficiente masini cat ne cere piata"".

Potrivit datelor prezentate la Auto CEE, conducerea firmei pitestene estimeaza pentru acest an un volum al vanzarilor de peste 161.000 autovehicule, fata de circa 100.000 de unitati in 2004.

Pentru urmatorii ani se are in vedere continuarea trendului ascendent al vanzarilor, cu aproximativ 200.000 de masini in 2006, 250.000 autovehicule in 2007 si 300.000 masini in 2008, jumatate din productie urmand sa fie exportata.

Pentru acest an, se estimeaza un export de circa 55.000 modele Logan, fata de numai 19.000 uniati Logan si Solenza in 2004.

Aceste cifre pot fi sustinute numai prin extinderea capacitatilor de productie, uzina de langa Pitesti avand nevoie de investitii importante.

Pe langa cele 700 de milioane de euro investite pana acum, Renault pare dispus sa mai aloce 300 de milioane pentru a nu avea probleme cu livrarile.

Neasteptatul succes la modelului Logan impune insa ca aceste investitii sa fie mult mai rapide decat se planificase iar platforma de la Mioveni sa fie extinsa pe o suprafata mult mai mare.

Toate aceste elemente dau batai de cap sefilor de la Pitesti, multi dintre analistii din vest considerand ca Renault a inghitit un peste mare pe care il va digera cu greu.

Evenimentul cel mai asteptat in lumea auto din Franta

"Lansarea Logan a fost, indiscutabil, evenimentul cel mai asteptat in lumea auto din Franta in acest an. Practic, toata media franceza a reflectat "sosirea" Logan in show-room-uri, iar pe 9 iunie jurnalele principalelor canale de televiziune franceze au inclus reportaje pe acest subiect. Afluenta publicului in show-room-uri vorbeste de la sine de interesul suscitat de acest model."
Jean-Michel Sicre, Director Executiv Comercial Dacia