Cotatia internationala a petrolului a sarit in aer. Pentru a treia zi consecutiv, pretul barilului de titei a fost de 60 de dolari, cel mai mare din ultimii 22 de ani. Scumpirile vor fi preluate de piata interna. In ultimul an, benzinele s-au scumpit cu 22%-27%, iar motorinele, cu 30%-34%.

Ieri la pranz, pretul de referinta al titeiului american era de 60,34 dolari/baril (bbl, o tona are circa 7 bbl), un prag care nu mai fusese atins din 1983. Pretul titeiului de tip Brent isi depasise propriul record de peste 58 de dolari/bbl. La 30 iunie 2004, titeiul costa 36 dolari/bbl la Bursa din New York si 33 de dolari la Londra. Analistii economici estimeaza ca este posibil ca pretul petrolului sa ajunga la 65 de dolari/baril daca Organizatia Mondiala a Petrolului nu va spori capacitatile de productie.

VIITURILE NEGRE.

In ultimele 12 luni, in Romania benzinele s-au scumpit cu 22%-27%, iar motorinele, cu 30%-34%, principala cauza invocata la fiecare val de cresteri de pret fiind cresterea cotatiilor internationale ale titeiului. O parte din scumpiri s-a datorat si cresterii in doua randuri a accizelor. Astfel ca, la 1 iulie anul trecut, Petrom vindea benzinele cu 26.800-28.100 lei pe litru, iar motorinele, cu 24.200-24.300 lei/litru. De atunci, fiecare "viitura neagra" de pe piata mondiala a titeiului si-a facut efectul, mai devreme sau mai tarziu, si la noi. Acum, benzina CO 95 costa 33.500-34.200 de lei/litru, in functie de tip si producator.

Dintre oficialii marilor retele de distributie a carburantilor, numai cei de la Rompetrol au infirmat o noua scumpire, cel putin pana maine. Totusi, "la preturile actuale ale titeiului, cele ale carburantilor ar trebui sa fie intre 36.000 si 37.000 lei/litru", declara recent Dan Ionescu, directorul general de marketing al Rompetrol.

CEREREA FATALA.

"Consumul este extrem de putin elastic si nu exista un prag de pret la care vanzarile de carburanti sa scada", spune Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol. "Dezvoltarea companiilor cere consum mai mare, iar pentru persoane folosirea autoturismelor nu mai este un lux", a adaugat Patriciu. Liderul Rompetrol crede ca cererea mare de titei il va pastra scump. Cel mai des, analistii afirma caracterul "structural", relativ inevitabil, al cererii mondiale mari de titei. Totusi, recent, a produs o anumita surpriza declaratia recenta a presedintelui OMV si Petrom, Wolfgang Ruttenstorfer, care se asteapta, in trei ani, la o revenire a pretului la 30 de dolari pe baril, pentru ca investitiile in explorare vor scoate la iveala zacaminte noi.

COMPARATIE CU PRETURILE DIN ALTE TARI

In Romania, benzinele CO 95 costa 0,94-0,95 euro/litru, iar motorinele, 0,87-0,9 euro/litru si sunt mai scumpe decat cele din Grecia si tarile baltice si comparabile cu cele din Spania si Polonia. Tarile mari ale Uniunii Europene se confrunta cu preturi crescute pana la 1,26-1,3 euro/litru la benzina si pana la 1,07-1,09 euro/litru la motorine. Astfel de comparatii nedumeresc (ori chiar scandalizeaza) consumatorii, pe de o parte pentru ca nivelul nostru de trai este departe de tarile UE, iar pe de alta pentru ca Romania mai are resurse de a produce 6 milioane de tone de titei inca vreo 17 ani. Economia consuma insa mai mult decat dublu.

Oficialii Petrom repeta, cu diferite ocazii, ca titeiul romanesc este cotat similar cu cel de tip Brent. Specialistii spun ca Petrom nu-si mai poate permite ca alta data sa-si subevalueze titeiul.