O gama tot mai larga de bunuri, de la textile la otel si de la produsele petrochimice la semiconductori si automobile, incep sa se acumuleze in Asia, in special in China. In ciuda acestei evolutii, producatorii locali si straini maresc rimul investitiilor, riscand sa provoace o prabusire economica de proportii. Prima masina fabricata de o companie chineza ar putea ajunge in aceasta vara in Europa. Unele modele mici si ieftine ale fabricantilor japonezi, asamblate in China, deja sunt pe piata sau se indreapta catre SUA si Uniunea Europeana. Nu este vorba doar de mana de lucru ieftina din China, care stimuleaza aceste exporturi.

Producatorii din aceasta tara, fie ei autohtoni sau straini, se confrunta cu o capacitate de productie neacoperita, din ce in ce mai mare. In prezent, industria auto din China poate produce 5,5 milioane de masini, dar va fi capabila sa asambleze 15 milioane in mai putin de doi ani, adica de doua ori mai mult decat poate absorbi piata chineza. Inevitabil, exportul va fi din ce in ce mai mult o optinue pentru acei producatori cu fabrici pline de stocuri. De aici, o scadere generala a marjelor in domeniul auto si tot mai multe probleme pentru unitatile de asamblare din tarile dezvoltate. Industria auto este doar una din cele care are probleme cauzate de acumularea supracapacitatilor de productie din Asia.

Importurile de textile au crescut de zeci de ori in Ameirca si Europa, dupa eliminarea, la 1 ianuarie 2005, a cotelor care ii tineau departe pe producatorii asiatici de pietele de desfacere. Una din cauzele avalansei de textile a fost si acumularea stocurilor. Cu luni bune inainte de liberalizarea comertului cu textile, chinezii, indienii, vietnamezii si pachistanezii au adaugat noi capacitati de productie si au acumulat munti de produse, care s-au revarsat din ianuarie catre tarile dezvoltate. Timp de doi ani, producatorii de fier si otel au trait o epoca de aur, in care pretul a crescut constant, iar cererea venita din partea Asiei a depasit record dupa record. Din acest an insa, siderurgia chineza a reusit sa ajunga la nivelul cererii interne si chiar sa o depaseasca.

Imediat, varietatile ieftine de fier, cum ar fi cel pentru constructii, au inceput sa se ieftineasca.

Citeste si:

Anul viitor, si pretul otelului pentru industria auto ar putea sa se prabuseasca, pe masura ce indienii si chinezii vor produce din ce in ce mai mult. Si piata produselor derivate din petrol se va confrunta cu supraproductia venita din Asia. Productia de etilena, necesara in obtinerea maselor plastice, va spori in China cu 22% pe an pana in 2009. In paralel, cererea interna nu va depasi 13 procente. In cazul semiconductorilor, startul tarziu al chinezilor in acest domeniu pare ca i-a ambitionat. Pana in 2008, nu mai putin de 22 de noi unitati de productie vor aparea doar in China.

Care va fi soarta economiei mondiale, avand in vedere cresterea enorma a capacitatilor de productie din Asia? In primul rand, preturile produselor industriale vor scadea, in conditiile in care materiile prime vor tinde sa se scumpeasca. Scaderea profiturilor poate fi semnalul pentru inchiderea fabricilor si concedieri masive. Falimentele i-ar speria pe investitori, care ar parasi rapid regiunea, asa cum au facut-o si in 1998, cand Asia de Sud-Est a pierdut intr-un an mai mult de un deceniu de crestere economica.

Totusi, situatiile nu ar fi similare. Investiorii de acum din China sau India sunt mai implicati in productie decat in imprumuturi. La sfarsitul anilor ‘90, fondurile speculative au fost primele care au dat semnalul retragerii de pe piata indoneziana, si apoi din restul Asiei de Sud-Est. Asa ca riscul de hemoragie a capitalului este mai redus de data asta. Exista insa alt risc, de implozie. Bancile chineze, de stat in marea lor majoritate, i-au imprumutat „intr-o veselie“ pe producatorii autohtoni. In cazul scaderii rentabilitatii operatiunilor, bancile s-ar putea confrunta de un val de creante imposibil de recuperat.

Odata sectorul bancar ajuns in colpas, economia chineza s-ar bloca. Iar daca o econmie cu peste un miliard de oameni raceste, restul lumii stranuta.

Cererea din extremul orient a stimulat cotatiile otelului

De la sfarsitul anului trecut, productia de otel a Chinei a depasit cererea interna. Prin urmare, preturile au inceput sa scada. Pentru acest an, analistii se asteapta la o asezare a preturilor, si nu la o prabusire a lor. Totul depinde de ritmul de crestere al Asiei. Daca dezvoltarea economica nu se domoleste, producatorii de otel vor reusi sa obtina profit, chiar si cu capacitati de productie neacoperite, mai ales ca in ultimii ani industria s-a consolidat puternic. Pe termen mediu, migratia capacitatilor de productie catre Est pare inevitabila si se justifica atat prin costurile mai reduse, cat si prin cererea superioara altor regiuni.

Productia mondiala de etilena se muta in tarile in curs de dezvoltare

Nevoia crescanda de mase plastice a economiei chineze a stimulat dezvoltarea sectorului de producere a etilenei. Numai in 2005, productia de etilena va spori cu peste o treime fata de nivelul anului trecut. Pana in 2009, oferta de etilena a sectorului petrochimic din China va creste cu 22%,in timp ce cererea nu va depasi 13 procente. La fel ca si in cazul otelului, pretul a inceput sa scada dupa o crestere considerabila, inregistrata in 2003 si 2004. In timp ce produsele derivate din petrol se ieftinesc, pretul petrolului continua sa creasca, reducand profitul procesatorilor.