Noi majorari ale dobanzii de politica monetara de catre Banca Centrala Europeana (BCE) ar putea afecta nu numai structura deja slabita a sectorului ipotecar din Europa, ci si sectoarele legate de creditare, de la magazine de imbracaminte la banci si fabricanti de autoturisme, scrie Reuters, preluat de NewsIn.
Recenta majorare a dobanzii cheie cu 0,25%, la 4,25%, vine dupa mai mult de un an in care BCE a mentinut-o neschimbata si, in ciuda asigurarilor date de oficialii BCE ca o alta majorare nu va avea loc curand, pietele financiare se asteapta la o decizie similara inainte de Craciun.

Daca presupunerile sunt corecte, nu este o veste buna. Exportatorii europeni se straduiesc deja sa faca fata unei aprecieri cu 20% a euro fata de dolar, in ultimele 12 luni, in timp ce persoanele ale caror afaceri sunt bazate pe credite de consum se tem de povara unei majorari a dobanzii.

"Oricum ai privi situatia, o sa fie dificil sa obtii un rezultat pozitiv pe termen scurt in urma unor astfel de masuri", a declarat analistul din cadrul ABN Amro, Ian Richards.

"Daca asteptarile legate de majorarea dobanzii de politica monetara se intensifica, nu se va miza pe deprecierea monedei europene, ceea ce va fi o veste proasta pentru sectorul corporatist, in special pentru exportatori", a adaugat acesta.

In mod ironic, majorarea dobanzilor ar putea afecta cel mai grav sectoarele implicate cel mai putin in spirala inflationista generata de pretul petrolului si al alimentelor.

EADS, compania mama a Airbus si unul dintre cei mai mari exportatori europeni, s-a plans deja de aprecierea monedei europene, in timp ce fabricatii de autovehicule BMW si Peugeot Citroen, precum si grupul de bunuri de consum Henkel, au formulat ingrijorari similare.

Directorul de finante al Unilever a spus ca toti acesti factori au dat nastere "unuia dintre cele mai negative medii din istorie, din punct de vedere al costurilor de consum".

Cu exceptia sectoarelor ipotecare din Spania si Irlanda, economia zonei euro s-a dovedit a fi foarte rezistenta la efectele crizei creditelor. Cu toate acestea, ultimele date arata ca situatia incepe sa se deterioreze pe fondul accentuarii inflatiei.

Statisticile industriale saptamanale din Germania, Franta si Italia, ce reprezinta peste doua treimi din productia zonei euro, au sustinut opiniile ca economia zonei euro va stanga in al doilea trimestru.

Bancile, ce sufera inca din cauza crizei creditelor, ar putea fi unele dintre institutiile cu cele mai mari pierderi daca BCE continua sa majoreze dobanzile, a adaugat analistul din cadrul ABN.

Industria constructoare de masini este un alt sector care se confrunta cu cele mai dificile conditii din ultimele zeci de ani, desi din cauze complet diferite.

"Avem deja preturile ridicate la petrol, la otel, la metale in general si in Europa exista chiar si unele presiuni de crestere salariala", a mai spus Richards. "Daca adaugi in acest caz faptul ca aprecierea euro afecteaza castigurile din exporturi, nu exista niciun argument pentru care sa se poata investi in aceasta zona".

Sectorul industrial din Europa, dominat de grupuri ca Philips, Alstom, Siemens si Hochtief, a fost cea mai buna aparare a zonei in recenta criza a pietei si pe fondul incetinirii economice la nivel mondial.

Presedintele BCE, Jean-Claude Trichet a sustinut in repetate randuri ca economia zonei euro este "solida", insa analistii au avertizat ca majorarea dobanzii de politica monetara ar putea afecta aceasta rezistenta.

"Pana in prezent, sectoarele industriale exportatoare precum cele din Germania au rezistat foarte bine, in contextul in care economia a fost destul de solida in zone precum Asia", a mai spus Richards.

Industria europeana a turismului, in valoare de zeci de miliarde dolari, a rezistat de asemenea destul de bine, insa intarirea euro ii face pe calatorii americani, britanici si japonezi sa se gandeasca de doua ori inainte de a decide sa-si petreaca vacantele in regiune.

Principalele doua companii de turism din zona euro, TUI Travel si Thomas Cook, ar putea avea de suferit. Impreuna, aceste doua grupuri totalizeaza aproape jumatate dintre pachetele de vacante in Europa, dintre care doua treimi sunt vandute britanicilor, perfect constienti de faptul ca lira sterlina nu mai are aceeasi putere de cumparare peste hotare ca in trecut.

Pentru vanzarile din interiorul zonei euro, evident ca nu va exista niciun impact, insa ar putea afecta vanzarile catre Marea Britanie. Ar putea exista o crestere modesta a vanzarilor pentru destinatii indepartate, insa efectul ar fi minimal, a declarat un analist din cadrul Blue Oar, Derren Nathan.

Un euro mai puternic i-a ajutat pe retaileri, mentinand la un nivel scazut costul produselor din Asia, insa daca politica montara a BCE va duce la majorarea costurilor de creditare, consumatorii ar putea continua sa reduca nivelul cheltuielilor, arata Reuters.

"Exista un castig marginal semnificativ daca retailerii cumpara bunri din Asia, ceea ce ajuta in mod clar, insa trebuie sa vedem ce se va intampla cu cererea din piete, in cazul in care increderea consumatorilor continua sa se reduca in piete cheie din Europa, precum Franta, Germania si Scandinavia ", a mai spus Richards.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri