"Acest conflict ar trebui sa fie o mare miza pentru europeni, deoarece este pusa in joc securitatea lor energetica", spune Alexandros Petersen, expert in probleme de securitate energetica al Centrului pentru Studii Internationale si de Securitate (CSIS) din Washington.

El a precizat ca atacul de miercuri asupra conductei Baku-Tbilisi-Ceyhan al miscarii de gherila Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK) a intrerupt livrarea normala prin Turcia a petrolului din Azerbaidjan catre Europa, acesta fiind acum transportat prin conducta Baku-Supsa, care ajunge in portul georgian Supsa de la Marea Neagra. Petrolul este apoi transportat cu nave petroliere prin Marea Neagra si Bosfor.

"Conducta Baku-Supsa trece pe langa Osetia de Sud si Abhazia", remarca expertul american, subliniind nevoia ca europenii sa-si protejeze interesele energetice.

Ministerul georgian de Externe a anuntat deja ca "Rusia a devastat complet portul Poti de la Marea Neagra, important pentru transportul de resurse energetice de la Marea Caspica si care se afla in apropierea oleoductului Baku-Supsa si a terminalului petrolier Supsa".

Petersen avertizeaza ca e foarte posibila si o escaladare a situatiei din Abhazia, cealalta regiune separatista din Georgia, care are iesire la Marea Neagra si se invecineaza cu portul Supsa.

"Miza reala e Abhazia. Rusilor le pasa mult mai mult de Abhazia decat de Osetia. Jocurile olimpice de la Soci vor fi foarte aproape de aceasta regiune. Nu exista indoiala ca cele doua regiuni separatiste sunt interconectate, nu doar pentru ca sunt aceeasi comandanti militari rusi care au se ocupa de ambele zone, dar si liderii separatisti sunt in stransa legatura unii cu altii", spune Petersen.

Lovitura energetica pentru Europa este reliefata si de jurnalistul britanic Edward Lucas intr-un editorial publicat de cotidianul The Times.

"Inainte de toate exista un interes vital al Occidentului. Cea mai mare amenintare la adresa Europei este monopolul rus asupra rutelor de transport energetic din fosta Uniune Sovietica catre Vest. Singura exceptie este conducta de petrol si gaze care aduce rezervele bogate din Azerbaidjan in Turcia, via Georgia. Daca Georgia este infranta, sperantele Europei la independenta energetica de Rusia vor fi si ele spulberate", conchide Lucas.

Rusia vrea sa demonstreze, prin conflictul din Osetia de Sud, ca Georgia nu este o alternativa serioasa pentru tranzitul de hidrocarburi, asupra caruia Moscova aspira sa detina monopolul, a declarat fostul ministru de externe georgian Salome Zurabisvili, citata de AFP.

Miza reala a conflictului este "orientarea strategica a Georgiei si deci posibilitatea ca Occidentul - Statele Unite si europenii - sa conteze pe Georgia si deci pe Caucaz pentru aprovizionarea strategica", a declarat Zurabisvili, care a fost si ambasador al Frantei la Tbilisi.

Obiectivul Moscovei "nu este poate controlul direct al regiunii, dar in orice caz, Moscova vrea sa demonstreze ca aceasta regiune este in continuare instabila si deci nu poate fi o alternativa serioasa pentru tranzitul de hidrocarburi, asupra caruia Rusia pretinde in prezent ca detine monopolul", a explicat fostul ministru de externe, in prezent membra a opozitiei.

Intrebata despre responsabilitatea declansarii ostilitatilor, pe care partea georgiana si conducerea prorusa a Osetiei de Sud si-o imputa reciproc, Zurabisvili a remarcat ca ipoteza unui conflict lansat cu buna stiita de Tbilisi ar fi "o nebunie" pentru care "nu se poate gasi o explicatie rationala".

Cat despre americani, "daca este adevarat ca au existat greseli facute de Guvernul georgian, ei vor imparti aceasta responbilitate, pentru ca au fost foarte apropiati de el si, fara indoiala, nu l-au sprijinit suficient", a spus Zurabisvili.

Americanii "sunt foarte prezenti in Georgia, in tot ceea ce inseamna formarea armatei georgiene, au o importanta prezenta de observare si supraveghere a tot ceea ce inseamna coridor strategic", adica oleoductul Baku-Ceyhan finantat de occidentali pentru a transporta petrol de la Caspica spre Europa via Georgia, a spus Zurabisvili.

Avioanele ruse au vizat conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, dar au ratat

Citeste si:

Aviatia rusa a vizat conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, dar a ratat-o, a declarat sambata ministrul georgian al dezvoltarii economice, Ekaterina Sarasnidze, citata de Reuters. "Aceasta arata clar ca Rusia nu a vizat numai obiective economice georgiene, ci si obiective economice internationale din Georgia", a spus ministrul intr-un briefing de presa. Informatia nu a putut fi verificata din surse independente, precizeaza Reuters.

Conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan transporta petrol din Azerbaidjan prin Georgia si Turcia spre Europa, fiind dublata de o conducta de gaz care nu este inca data in functiune si care ar urma sa se conecteze la gadozuctul Nabucco, conceput de europeni pentru a-si reduce dependenta fata de Rusia.

Exporturile de petrol catre Europa au fost oprite in doua porturi georgiene la Marea Neagra

Azerbaidjanul, o alternativa la Rusia in furnizarea de petrol si gaze Europei, a anuntat sambata ca a oprit exporturile de petrol prin doua porturi georgiene la Marea Neagra, ca urmare a interventiei militare ruse in Georgia.

Compania azera de stat SOCAR a comunicat sambata ca a oprit transporturile de petrol si produse petroliere prin porturile Batumi si Kulevi - in apropiere de portul Poti, pe care avioanele ruse l-au distrus in totalitate, potrivit oficialilor de la Tbilisi.

"Nu au existat transporturi in si dinspre Batumi si Kulevi de seara trecuta", a declarat seful SOCAR Rovnag Abdullayev la televiziunea azera, potrivit Reuters. SOCAR utilizeaza cele doua terminale pentru exporturile de petrol si produse rafinate.

Raidurile si bombardamentele ruse asupra oraselor din Georgia, in urma interventiei armate in Osetia de Sud, a determinat compania azera sa considere acest caz "unul de forta majora", transmite NewsIn. Acum, SOCAR ia in considerare exportul catre Europa prin conducta Baku-Novorosiisk, care traverseaza teritoriul rus, ajungand in portul rus Novorosiisk.

Aceasta optiune ar reduce insa considerabil volumul de petrol exportat, deoarece capacitatea conductei ruse este de doar 10-12.000 de tone pe zi, spre deosebire de conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC), care transporta 160.000 de tone pe zi.

Conducta petroliera Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) din estul Turciei era inca in flacari sambata, iar reparatiile ar putea dura inca una sau doua saptamani sau chiar mai mult, au declarat pentru Reuters surse din cadrul companiei de stat a conductelor turcesti Botas.

Conducta petroliera, in valoare de 4 miliarde dolari, transporta mai mult de 1% din cantitatea de petrol la nivel mondial, din campurile din sectorul Azer al Marii Caspice catre coasta turceasca a Marii Mediterane.

Conflictul georgian ameninta investitiile in hidrocarburi la M. Caspica, mai degraba decat tranzitul

Confruntarile din Georgia nu pun in pericol conductele de petrol si gaz din Georgia, tara ce reprezinta o cale de tranzit esentiala pentru hidrocarburile de la Marea Caspica spre Vest, dar vor diminua probabil investitiile in acestea, comenteaza analistii citati de AFP.

Georgia nu produce petrol, dar este o tara prooccidentala situata intre Iran si conductele de petrol si gaz aflate aflate sub monopol rus, iar companiile energetice occidentale au mizat pe ea pentru a dezvolta exporturile de hidrocarburi extrase din Azerbaidjan.

Doua noi conducte au fost date in functiune de la venirea la putere a presedintelui georgian Mihail Saakasvili in 2004, care a incurajat aporpierea Georgiei de Washington si Europa, Conflictul cu Rusia ar putea insa pune in pericol tranzitul prin aceasta tara, transmite NewsIn.

Analistii sunt de acord totusi ca situatia de criza din Georgia va descuraja pe termen lung investitiile in hidrocarburile de la Marea Caspica, percepute pana de curand drept o alternativa la resursele controlate de tarile din Orientul Mijlociu si Rusia.