Batumi, care are o capacitate de 10 milioane de tone pe an, respectiv 200.000 de barili/zi, este un port relativ mic, din punctul de vedere al capacitatii de furnizare pe pietele internationale.

Compania petroliera de stat kazaha KazMunaiGaz, actionarul majoritar al grupului Rompetrol, a devenit, in februarie 2008, singurul actionar al terminalului petrolier din portul Batumi, dupa ce a cumparat pachete de actiuni de la partenerii sai, informeaza NewsIn.

Rompetrol miza, de altfel, pe portul georgian pentru aprovizionare, in cadrul unor proiecte comune cu KazMunaiGaz.

In februarie, dupa finalizarea achizitiei terminalului de la Batumi de catre firma kazaha, Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, declara ca proiectele comune "s-ar putea referi fie la livrarea de petrol prin porturile Batumi si Constanta, fie la constructia unei conducte de gaz prin Marea Neagra".

Citeste si:

De altfel, imediat dupa ce KazMunaiGaz a cumparat terminalul din Batumi, a inceput construirea unui terminal langa rafinaria Petromidia, potrivit declaratiilor din februarie ale lui Patriciu.

De la Batumi erau exportate in iulie 518.000 de tone de titei si de produse petroliere rafinate, provenind de la diferiti furnizori.

Compania energetica de stat Socar din Azerbaidjan anuntase, de asemenea, la sfarsitul saptamanii trecute ca a suspendat livrarile de petrol si de produse petroliere rafinate prin Batumi si prin alt port georgian, Kulevi, care are o capacitate cat jumatate din cea din Batumi.

Socar foloseste ambele porturi pentru exportul de titei si de produse petroliere rafinate.