Provincia bogata Guangdong, care produce pentru export, ar urma sa piarda 9.000 dintre cele 45.000 de fabrici situate in regiunile Canton, Dongguan si Shenzhen, pana la sfarsitul lunii ianuarie, potrivit estimarilor unui raport al Asociatiei companiilor cu capital strain din Dongguan. Asociatia afirma ca cererea straina pentru produsele din aceasta regiune se va reduce pana atunci cu 30%.

"Daca situatia industriilor exportatoare si somajul sa inrautatesc, nu va fi un efect pozitiv asupra guvernului", a declarat Eddie Leung, preseditele asociatiei. Potrivit calculelor lui, cel putin 2,7 milioane de persoane si-ar putea pierde locurile de munca in acest val al inchiderii de fabrici, insa numarul total ar putea fi mult mai mare.

In ultimele saptamani, inchiderea companiei Smart Union, important producator de jucarii care furniza produse companiilor Mattel si Disney, dar si a altor fabrici a dus la pierderea a mii de locuri de munca in aceasta zona, ceea ce a intensificat ingrijorarile legate de o criza majora.

O alta companie importanta, care are 8.500 de angajati in China si Europa, se simte in pericol.

Citeste si:

Mansfield Manufacturing, o societate de metalurgie, infiintata in 1975 la Hong Kong de Harry To, s-a extins in 1991 in China, unde mana de lucru si terenurile erau ieftine, iar piata functiona.

Cu o extindere de 40% pe an, Mansfield Manufacturing a devenit un important furnizor de elemente metalice pentru masini, monitoare cu plasma, imprimante si pentru toate tipurile de aparate electrice, colaborand cu firme ca Toshiba, Cannon, Epson, Minolta sau Fuji-Xerox.

Clientii sunt acum mai prudenti: mai multi din Japonia si Europa au suspendat deja comenzi pentru doua, trei saptamani. "Ei spun ca nu vor sa aiba stocuri in depozite, in conditiile in care cererea continua sa scada", a adaugat To, care preconizeaza ca va fi nevoit sa concedieze circa 1.000 de angajati.

Insa omul de afaceri ramane optimist in ceea ce priveste perspectivele. "Sunt optimist, pentru ca puterea de cumparare a consumatorilor chinezi va continua sa creasca, desi cea a cumparatorilor occidentali continua sa scada", a preciat el. El a decis astfel sa reorienteze productia nu atat de mult spre export, ci spre fabricarea de produse destinate pietelor chinezesti, potrivit NewsIn.