Fabricile auto din Europa de Est au beneficiat, in zece ani, de investitii de 19,3 miliarde euro, relateaza cotidianul spaniol "Cinco Dias". In Slovacia se produce o masina la fiecare sase locuitori, cea mai mare productie pe cap de locuitor din toata lumea (800.000 de autovehicule produse la 5,4 milioane locuitori). In tara vecina, Republica Ceha, domeniul auto reprezinta deja 20 % din productia industriala.

Lanturile de productie instalate in cele doua tari produc doua milioane de automobile anual, fata de 170.000 la inceputul anilor 90.

Producatorul sud-coreean de automobile Kia Motors are in prezent, in nordul Slovaciei, investitii in derulare de un miliard de euro pentru realizarea unei fabrici de asamblare, iar compania franceza PSA Peugeot Citroen construieste o uzina in valoare de 700 de milioane de euro.

Firma germana Volkswagen detine, de ani buni, o unitate pe teritoriul Slovaciei. Peugeot intentioneaza sa inceapa, din 2006, asamblarea de automobile pe teritoriul aceluiasi stat.

Industria auto a fugit din Spania, unde salariul atinge 25.800 de euro

Spaniolii explica interesul marilor companii pentru aceste tari, prin costul scazut al mainii de lucru. Un slovac castiga cinci euro pe ora si munceste 40 de ore pe saptamana, in timp ce un german primeste 40 de euro pe ora si lucreaza numai 28 de ore pe saptamana. Expertii spun ca aceasta miscare spre est nu se va opri in Slovacia. Asta pentru ca, in aceasta tara, ca si in Cehia costurile cu forta de munca cresc cu zece la suta anual si sunt aproape triple fata de Ucraina. Deja mari companii isi deschid unitati de productie in Rusia. Grupul germano-american Daimler-Chrysler intentioneaza sa inceapa din acest an asamblarea de automobile Mercedes Benz in Rusia. Compania japoneza Toyota a devenit primul producator important de masini care, atras de noile reglementari de pe piata rusa a automobilelor, a anuntat, ca va investi 15 miliarde de yeni (139 de milioane de dolari) intr-o uzina de langa Sankt Petersburg, unde va produce anual 20.000 de autovehicule model Camry. Analistii considera ca si alti producatori, cum ar fi Nissan, ar putea urma exemplul Toyota, dupa ce Rusia a decis sa elimine o taxa de 12% pe importurile de componente auto. Piata auto a Rusiei a crescut la aproape 1,4 milioane de vehicule in 2004, fata de 1,21 de milioane in urma cu un an.

Grupurile Ford Motor si Renault desfasoara deja activitati de productie in aceasta tara si alte companii sunt pe cale sa le urmeze, in conditiile in care vanzarile de automobile straine au crescut in Rusia cu 80% in 2004 si ar urma sa se aprecieze cu 50% in 2005. Producatorii opereaza astfel in aceeasi maniera ca in anii '70- '80, in Spania. Peninsula a fost una dintre primele regiuni unde au sunat sirenele inainte de aceasta miscare a industriei spre est. Pentru a pune capat unei ipotetice fugi spre orient, directorii fabricilor din Spania cer angajatilor eforturi mai mari pentru cresterea competitivitatii si productivitatii (adica sa produca mai mult, pentru mai putin) si Guvernului ii cer un cadru de reglementare pentru investitii si o imbunatatire a fiscalitatii si infrastructurii, pe langa masuri in domeniul muncii, precum un contract temporar pe cinci ani. Masurile sunt necesare, potrivit constructorilor, pentru a compensa faptul ca salariul brut anual in Spania oscileaza intre 17.429 euro, platit de PSA, si 25.800 euro, la Nissan.