Chrysler, un secol de istorie. Corporatia Chrysler a fost fondata in 1924 de un inginer si businessman binecunoscut, Walter Persi Chrysler. Tot in acest an a fost produs primul autoturism, Chrysler 70.

Viitorul presedinte al Daimler-Chrysler, canadianul Tom LaSorda, aflat in vizita in oraselul Saltillo, din Mexic, cu ocazia vizitei la o fabrica a companiei care produce motoare V8, si-a reafirmat intentia ca, pe viitor compania sa intre in forta pe pietele emergente, unde munca se plateste cu mult mai putin decat in Statele Unite sau Canada. Muncitorii necalificati, de la uzina bine echipata de la Saltillo, sunt platiti cu 120 de dolari pe saptamana, adica un sfert din cat primesc pe zi muncitorii de la fabricile companiei din Statele Unite sau Canada. Chrysler este cel mai mare exportator auto din Mexic, un avantaj major in lupta cu competitorii sai de piata mexicana, insa presa americana de specialitate se intreaba de ce conducerea executiva a hotarat ca la Saltillo sa se produca complicatele motoare V8 Hemi si nu doar diferite versiuni ale modelului Dodge Ram. In timpul vizitei la uzina din Saltillo, Tom LaSorda a reamintit mai tot timpul ca Daimler-Chrysler va fi nevoita sa intre pe pietele emrgente, precum Mexic si China. Producatorii auto au varsat, de-a lungul timpului, miliarde de dolari in fostele state comuniste, pentru a reinvia productia auto. Ispita este China, o piata in continua crestere, unde salariile de nimic fac sa paleasca pana si ieftina piata a muncii din Mexic. LaSorda a precizat ca, intr-o buna zi, masinile ieftine produse in China vor deveni un competitor serios si o prezenta normala, chiar pe competitiva piata americana, LaSorda chiar a spus ca, pe termen lung, aceasta va reprezenta principala provocare pentru industria auto americana.

China - urmatoarea explozie de pe piata auto

LaSorda spune ca este cat se poate de temator in privinta evolutiei producatorilor auto asiatici peste cinci sau zece ani, insa nu a dezvoltat ideea, pentru ca actualul sef de la Daimler-Chrysler, Dieter Zetsche, la randul sau a reiterat ideea conform careia in cativa ani producatorii auto americani vor fi sufocati de cei asiatici, in special din China. Zetsche a spus ca principalul atu al asiaticilor il reprezinta marjele reduse de profit, fapt care va duce la inundarea pietei americane cu autoturisme la preturi imbatabile, produse la diverse fabrici din China. Zetsche,care a reusit sa obtina succese importante in fruntea companiei, se va intoarce curand in Germania, pentru a ocupa una dintre pozitiile de top in cadrul Daimler-Chrysler.

Clasa muncitoare

LaSorda, a carui familie are stranse legaturi cu Chrysler si cu sindicatul muncitorilor din ramura, in Windsor, Ohio, unde s-a nascut, vede piata chineza ca pe o mare oportunitate, de care gigantii auto americani trebuie sa profite. Totusi, LaSorda infirma zvonurile potrivit carora compania are de gand ca cel putin unul din modele sa fie construit in China pentru ca mai apoi sa fie exportat. Acesta a recunoscut totusi ca, in viitorul apropiat, se are in vedere obtinerea de profit de pe urma productiei de piese si subansambluri fabricate in China, ce ulterior vor fi exportate.

LaSorda a mai spus ca in China, Daimler-Chrysler nu este inca unul dintre marii jucatori, dar se gandeste ca pe viitor compania sa aduca o echipa mare, care sa dezvolte un model de destinat pietei chineze. De asemenea, acesta precizat ca in cel mult doua luni, conducerea Daimler-Chrysler va lua hotararea daca se va incepe producerea unui minivan destinat exclusiv pietei chineze.

Salarii mai mici in SUA si Canada

Chrysler si rivalu sau, General Motors, fac presiuni asupra sindicatelor pentru a incerca reducerea costurilor legate de salarizare. Totusi, sindicatele acuza crestea importurilor de componente auto din China. Sindicasittii spun ca daca muncitorimea nu va beneficia de conditii bune de munca, se va incuraja protejarea profitului companiei, in detrimentul locurilor de munca.

Insa LaSorda, ai carui inaintasi au fost credinciosi sindicatelor, a mentionat ca principala provocare va fi sa mentina cat mai multe locuri de munca, in asa fel incat sa fie concediati cat mai putini muncitori. LaSorda crede ca daca Daimler-Chrysler ramane o companie competitiva, va reusi sa creeze locuri de munca pentru generatia urmatoare.

Investitiile straine directe in China au scazut

Chiar daca amercianii se uita la China ca la o Mecca a insutriei auto, nivelul investitiilor straine directe (FDI) in China a scazut cu 3,4 la suta, in primele sapte luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cifrandu-se la 33 de miliarde de dolari. China a atras peste 60 de miliarde de dolari FDI in anul 2004, cu 13 la suta mai mult decat in anul 2003, fiind depasita doar de SUA in acest sens. Cele mai bogate surse de FDI pentru China sunt Hong Kong, inclus politic, dar nu economic in China, Japonia, Coreea de Sud, SUA, Taiwan, Singapore si Germania.

Totusi, productia industriala este in crestere

Daca in prezent marile corporatii nu se prea inghesuie sa investeasca in China, porductia industriala a acestei tari se afla pe un trend ascendent. Productia industriala a Chinei a crescut cu 16,1 la suta, in luna iulie, comparativ cu luna iulie a anului trecut, ajungand la o valoare de aproape 72 de miliarde de dolari. Cresterea anuala inregistrata in luna iunie a fost de 16,8 la suta, dupa ce cresterea productiei industriale din primul semestru a fost de 16,4 la suta, conform datelor furnizate de Biroul National de Statistica. Tot in semestrul intai, excedentul comercial al Chinei a atins 39 miliarde de dolari, fata de 32 miliarde de dolari in 2005.

Chrysler 300M, un succes in Europa

Automobilul Chrysler 70 a creat o popularitate companiei. In total au fost vandute aproximativ 32 de mii de automobile din acest model. Chrysler s-a dezvoltat intensiv, in special dupa fuziunea cu subdiviziuni ca Plymuth, Eagle, sau Dodge si desigur cu, probabil, cel mai cunoscut brand al grupuliu, Jeep. In 1998 au parvenit modificari importante pentru industria auto. Fuzionarea a doua concerne auto cu renume mondial, Daimler Benz AG si Chrysler Corporation. Concernul Daimler Chrysler AG a devenit unul din cei mai mari producatori de automobile in lume, iar Chrysler 300M, primul model, la constructia caruia au fost utilizate tehnologiile ambelor companii.