Doua programe importante de preaderare la UE - ISPA si PHARE, la care bulgarii au dreptul inclusiv dupa aderarea lor, in 2007 - au fost suspendate anul trecut. Mai mult de 700 milioane de euro raman astfel blocati, din cauza suspiciunilor de coruptie si conflict de interese la Agentia pentru infrastructuri rutiere. Din aceleasi motive, demararea programelor Transport - doua miliarde de euro - si Dezvoltare regionala - 1,4 miliarde euro - cofinantate de Bulgaria si UE, au fost intarziate, anunta NewsIn.

Presedintele CE, Joe Manuel Barroso, i-a scris la sfarsitul lunii martie premierului bulgar Serghei Stanisev. "Vad trei domenii in care Bulgaria ar trebui sa poata arata rezultate concrete pana la vara", a spus el, vorbind despre arestarea si urmarirea penala a persoanelor suspectate de coruptie, modernizarea Codului Penal si anchete disciplinare in magistratura.

Deja, din creditele blocate in iulie, 220 milioane de euro au fost pierduti definitiv, iar restul s-ar putea evapora treptat, avand in vedere ca vor expira termenele pentru cheltuirea lor fara sa se realizeze progrese suficiente.

"Guvernul trebuie sa gaseasca urgent un mijloc de a debloca fondurile europene, pentru ca marile proiecte de infrastructura sa poata demara rapid", a spus Nikolai Mihailov, presedintele sectiei Transporturi din Camera de constructii. "Societatile nu mai au rabdare. Criza mondiala a lasat 75% dintre ele fara comenzi. Proiectele sunt vitale pentru acest sector, care era unul dintre motoarele de crestere", a subliniat Veliko Jelev, directorul executiv al Camerei Drumurilor.

"Nu uitati ca se apropie alegerile. Daca fondurile europene nu sunt deblocate, nu va fi organizata nicio licitatie si nu va fi semnat niciun contract inainte de campania electorala, totul va ramane blocat pana la intrarea in functie a viitorului guvern. Apoi va veni iarna", a adaugat el.

Guvernul se baza pe fondurile europene pentru a ameliora infrastructurile. El dorea mai ales sa termine o prima autostrada de frontiera, care sa lege Serbia si Turcia.

Bulgaria nu are decat 418 kilometri de autostrazi si niciun culoar de transport european nu a vazut lumina zilei.

Pentru a-si ameliora imaginea, Agentia pentru infrastructuri rutiere a anulat rezultatele mai multor licitatii, iar societatile, dintre care unele au inceput sa construiasca, si-au oprit lucrarile. Muncitorii de la una dintre aceste societati blocheaza drumurile de o saptamana, pentru a fi platiti.