Automobilistii "dragoni" din China, folosind experienta dobandita de la constructorii occidentali, incep sa ia cu asalt Europa cu propriile lor automobile. Ei nu sunt, insa, considerati un pericol real inainte de cinci sau zece ani. In afara obisnuitelor vedete la Salonul de automobile de la Frankfurt - berlinele din gama Mercedes si BMV sau de modelele sportive ale firmei Porsche - trei marci chinezesti se afla printre principalele atractii la cea de-a 61-a editie a Salonului amintit. Geely expune cinci modele, trei berline, un break si un model sportiv botezat CD de la "China Dragon", pe care Sociedad Hispanica de Automoveis le va distribui in Peninsula Iberica.

Importatorul Landwind prezinta un 4x4 al firmei Jiangling, o societate mixta cu Ford, in China, model din care s-au vandut deja, din luna iulie pana in prezent, aproximativ 200 de exemplare, pe piata olandeza, iar mai nou, este lansat pe piata germana. In sfarsit, Brilliance, partener al unei societati mixte cu BMW din China, prezinta la actualul Salon de la Frankfurt berlina Zhonghua. Acest model, despre care chinezii neaga ca ar fi copia modelului Opel Frontera, va fi vandut in Germania incepand de la sfarsitul acestui an, la un pret pornind de la 18.000 euro.

"Constructorii prezenti la Salon, remarca Ferdinand Dudenhoeffer, directorul Centrului de studii automobilistice din Gelesenkirchen (CAR), sunt dintre cei ce practica preturi de categoria a doua. China, care doreste sa devina al treilea producator de automobile din lume anul acesta, se orienteaza serios spre export, in conditiile in care propria-i piata sufera de supracapacitate de productie, din cauza unui razboi al preturilor si a unei diminuari a vanzarilor. Constructorii chinezi beneficiaza de suportul Guvernului, ferm hotarati sa faca din China un mare producator de automobile national. Corespondenti de presa germani prezenti la Salonul de la Frankfurt sugerau ca nu trebuie "subestimati" constructorii chinezi de automobile, asa cum s-a intamplat in trecut cu japonezii sau coreenii.
"Avem nevoie, in mod sigur, de tehnologie pentru a progresa, dar avem de asemenea nevoie de automobile pentru a ne deplasa, pur si simplu, de la un loc la altul. Tocmai acest lucru il asigura automobilele chinezesti care sosesc pe piata europeana", releva unul dintre ziaristii germani. El constata ca cererea de vehicule ieftine este in crestere intr-o Europa unde puterea de cumparare scade, lucru dovedit de succesul inregistrat de Loganul firmei Renault. Vehiculele "made in China" vor trebui insa, inainte de a patrunde pe pietele europene, sa-si dovedeasca performantele.

"Nu poti cumpara un automobil precum o camasa sau o jucarie din plastic, chiar daca pretul ei este de doua ori mai mic decat cel al modelelor europene... Nu te poti lansa orbeste in a cumpara produse ale unor marci necunoscute si de o calitate neverificata", remarca Remi Cornubert, directorul Biroului din Paris al Mercer Management Consulting. El considera ca "acest al treilea val asiatic de automobile este unul real, dar nu va deveni imediat un fenomen masiv in Europa.

Cornubert reaminteste ca sud-coreenii Hyundai si Daewoo au avut nevoie de aproximativ 10 ani pentru a-si face automobilele atractive, cu o calitate acceptabila.

Nu sunt un pericol imediat

Exista pareri conform carora automobilele de productie chineza nu sunt, pe termen scurt, un pericol pentru vechii constructori, date fiind problemele pe care le mai au in privinta calitatii si al designului. Ferdinand Dudenhoeffer estimeaza patrunderea lor pe aproximativ 1,5 la suta din piata europeana abia in 2010. "Constructorii chinezi de automobile vor veni pe piete, dar le va fi greu sa-si faca loc la fel de rapid ca in cazul firmei Hyundai", declara ziaristilor prezenti la Frankfurt Osamu Masuko, presedintele companiei Mitsubishi. Iar aceasta, releva el, nu numai deoarece tehnologiile progreseaza fara intrerupere, ci si pentru ca mediul politic nu este prea favorabil dupa recentul "razboi" al textilelor.