Delta Airlines si Northwest Airlines, situate pe locul trei si patru in randul companiilor aeriene americane, s-au declarat in stare de faliment, in conditiile in care industria aviatica este grav afectata de cresterea preturilor petrolului si de concurenta in domeniul preturilor, transmite Mediafax citand Reuters.

Cu aceste doua noi cereri depuse la Curtea pentru faliment din districtul de sud al New York-ului, patru dintre cele mai mari sapte companii aeriene din Statele Unite isi desfasoara activitatile sub protectie fata de creditori. Este probabil ca ambele linii aeriene sa foloseasca falimentul pentru a reduce locurile de munca si costurile programelor de pensii, mergand pe urmele altor doua mari companii aeriene americane, United Airlines si US Airways.

Cu active de 21,6 miliarde de dolari si respectiv 14,4 miliarde de dolari, Delta si Northwest au devenit a doua si a treia mare companie aeriana americana in situatie de faliment. Analistii considera ca deciziile celor doua companii pot pune in dificultate alte linii aeriene, precum liderul pietei, AMR, companie-mama a American Airlines, intrucat firmele falimentare pot reduce costurile si cheltuielile legate de programele de pensionare. "Totul depinde de modul de utilizare a economiilor obtinute de companiile falimentare prin reducerea costurilor", a declarat John Weiss, specialist in probleme legate de faliment si partener la firma de avocatura Katten Muchin Rosenman.

Potrivit acestuia, daca cele doua companii vor folosi economiile pentru a practica tarife mai reduse, atunci American, Continental si chiar alte linii aeriene care practica preturi mai reduse ale biletelor de calatorie vor avea mari probleme. Reuters preciza ca problemele companiei Delta constau intr-o datorie de peste 20 de miliarde de dolari si un sistem de pensii subfinantat cu 10,6 miliarde de dolari. De asemenea, Delta datoreaza 28 de miliarde de dolari, iar Northwest aproape 18 miliarde de dolari catre detinatori de obligatiuni, creditori comerciali si alti creditori, multi dintre acestia inregistrand pierderi mari. Northwest a anuntat ca principala sa problema o reprezinta costul ridicat al fortei de munca, care ar trebui redus cu 1,1 miliarde de dolari.