Carrefour, cel de-al doilea retailer pe plan mondial, are probleme in Franta. Curtea de Apel din Paris a obligat firma sa lanseze, in decurs de trei luni, o oferta publica de cumparare pentru Hyparlo, scrie cotidianul „Le Figaro“. Aceasta societate este tranzactionata la bursa in proportie de 22%, ocupa un loc particular in marea distributie. Societatea este cea care a primit franciza Carrefour pentru exploatarea a 12 hypermarketuri in Franta si 4 in Romania. Ea realizeaza o cifra de afaceri de 989 de milioane de euro. Carrefour poseda in acest moment 20% din capitalul Hyparlo, precum si 50% din actiunile Hofidis II, care are ca alt actionar familia fondatoare a Hyparlo, Arlaud.

Decizia Curtii de Apel din Paris, marcheaza ultimul episod dintr-un lung sir de evenimente care a debutat in ianuarie 2005. La inceputul anului, Hyparlo a anuntat ca va prelua integral compania Hyproma, care opereaza magazinele Carrefour in Romania. Anterior, actiunile filialei erau detinute in proportii egale de Hyparlo si Carrefour. Tot atunci, Carrefour a anuntat ca va achizitiona un pachet de actiuni reprezentand 50% din capitalul social al Holding Hofidis, compania care controleaza Hyparlo.

Autoritatea Pietelor Financiare (AMF) estimeaza ca acest angajament nu va modifica insa echilibrul puterilor in interiorul Hyparlo. Aceasta decizie este contestata insa de Asociatia Actionarilor minoritari (ADAM) care sustine contrariul, adica faptul ca schimbarile survenite vor da dreptul Hyparlo sa controleze Carrefour. Curtea de Apel a dat deci dreptate asociatiei, contestand decizia „autoritatii bursiere“. Judecatorii au considerat necesar ca firma Carrefour, familia Arlaud sau amandoua impreuna sa faca o oferta publica de cumparare pentru Hyparlo. Este pentru a patra oara cand justitia franceza anuleaza o decizie a Autoritatii Pietelor Financiare, in baza unei oferte publice.

In primavara lui 2001, Curtea de Apel din Paris, a declarat ireversibila oferta publica de schimb facuta de Schneider Electric lui Legrand. Schneider Electric a fost nevoita sa mareasca pretul initial de 370 de milioane de euro.

Reactia Carrefour s-a limitat la a mentiona ca „Grupul a luat cunostinta de decizia Curtii de Apel din Paris“ si ca „Inainte de a da un raspuns, ne vom consulta cu membrii familiei Arlaud si cu Autoritatea Pietelor Financiare“, se arata in comunicat. Analistii spun ca exista doua posibilitati: Carrefour sa revina la situatia de dinainte de ianuarie 2005, sau sa faca o oferta publica de cumparare. Pentru a doua ipoteza exista posibilitatea sa nu fie acceptata de familia Arlaud. In fapt, unii dintre membrii ar prefera sa cedeze actiunile lor Hyparlo. In timpul ultimei Adunari Generale a firmei, familia Arlaud a vandut actiuni companiei Carrefour la pretul de 78,46 de euro. „Oferta publica de cumparare trebuie sa fie facuta cel putin la acelasi nivel“, afirma presedintele ADAM, Colette Neuville. La acest pret, Hyparlo valoreaza aproximativ 600 de milioane de euro.

Hyparlo, de la Paris la Bucuresti

In 1961, Robert Arlaud, fondatorul Grupului Hyparlo deschide primul sau supermarket sub numele de „Forum“, in centrul orasului Vienne. Dupa multi ani de crestere linistita, Forum devine un important lant de magazine. In 1962, se deschid 2 supermarketuri Forum, iar in 1972 se deschide primul hypermarket sub logo-ul Record. Din 1972 pana in 1976, grupul va deschide cate un hypermarket pe an. Cum magazinele Record trec printr-o perioada grea, Hyparlo bate la portile Promodes in 1991, care preia 15% din capitalul firmei.

In aprilie 1996 Hyparlo intra la Bursa si grupul isi extinde afacerile in Italia. In Franta, grupul realizeaza un parcurs foarte bun, reusind sa deschida 12 magazine. In 1999 are loc fuziunea dintre Carrefour si Promodes, formand primul grup de distributie din Europa. Hyparlo cedeaza in 2003 hypermarketurile din Italia grupului Carrefour si isi indreapta atentia spre Romania, mentinandu-si in acelasi timp pozitia din Franta. In 2004, hypermarketurile romanesti reprezentau aproape 10% din proprietatile grupului (21,3 milioane de euro). In ianuarie 2005, grupul Hyparlo a preluat integral compania Hyproma care opereaza magazinele Carrefour in Romania.

In Romania, „situatia nu schimba nimic“

La noi in tara, parcursul Carrefour este unul de succes. Desi, Hyparlo ramane proprietar a 100% din filiala sa din Romania, conform hotararii Curtii de Apel din Paris, „pentru noi aceasta situatie nu schimba nimic“, a declarat Andreea Mihai, Marketing Manager Carrefour Romania. Grupul Hyparlo are ca obiectiv pe termen scurt cresterea de la 4 la 8 a numarului hypermarketurilor, pana la sfarsitul anului 2006. Cifra de afaceri in 2004 a fost de 264 de milioane de euro, in crestere cu 83% fata de 2003. Activitatea in Romania va depasi 20% din activitatea grupului in 2005 si ar putea ajunge la 40% in urmatorii doi ani, potrivit datelor Carrefour Romania.