Una dintre cele mai cunoscute imagini rezultate dupa dezastrul lasat de Uraganul Katrina este aceea in care zeci de masini sunt contorsionate una peste cealalta, pline de namol si cu apa pana la nivelul geamurilor laterale.

Americani se tem acum ca toate aceste masini, care pot fi reparate, vor fi reintroduse pe piata de second-hand, iar riscul pentru siguranta traficului rutier ramane ridicat.

Potentialilor consumatori care isi cauta in aceasta perioada o masina la mana a doua li s-a cerut sa nu se grabeasca si sa fie foarte atenti ce alegere fac.

"Miros rau de tot masinile astea. Nici un fel de bradulet dezodorizant nu va putea scoate mirosul din ele. Mi-e greu sa cred ca ar putea fi inselati clientii, dar este bine sa fie cel putin precauti", a declarat reprezentantul companiei de asigurari State Farm.

Pana in prezent, s-au inregistrat 79.000 de cereri de despagubiri pentru automobile in statele americane lovite de urgia apelor. Situatia este controversata. Potrivit politicii de despagubiri a companiilor americane de asigurari, o masina poate fi declarata "dauna totala" daca apa a ajuns la nivelul portierelor, intrucat instalatia electrica este compromisa iremediabil.

Cu toate acestea, cimitirele de masini pot prelua automobilele pe sume de nimic pe care le vand apoi unor vanatori de chilipiruri. Acestia, lipsiti de scrupule, pot cosmetiza o masina pe care o revand apoi pe bani frumosi. Este vorba de masini care nu sunt sifonate, doar au fost transformate temporar in acvarii.

Mai mult, statul Louisiana nu cere ca baza de date a companiilor de asigurare sa fie comunicata autoritatilor federale, unde s-ar putea observa ca o masina a fost declarata dauna totala din cauza inundatiilor si deci nu ar mai putea fi reinmatriculata.

Autoritatile se tem ca masinile "uscate" vor fi vandute in alte state, motiv pentru care americanii sunt sfatuiti sa se fereasca de masini inmatriculate in statul Louisiana ca ultim proprietar.

La unele companii de asigurari au aparut brosuri cu sfaturi pentru a evita o "masina-acvariu". Clientilor li se cere sa se uite la urme de umed in jurul volanului si al bordului, la picaturi de apa intrate in blocurile optice, miros de umed, pete de dimensiuni mari pe tapiterie, urme de rugina la incheieturi si raspunsuri "evazive" de la vanzator.