O echipa ce reprezinta industria financiara din SUA a tras vineri un semnal de alarma si a cerut implementarea unor metode menite sa identifice fraudele comise cu carduri de credit sau pe cele din sectorul bancar de consum.

”In ultimele sase luni, institutiile financiare, companiile de securitate, mass-media si agentiile de combatere a criminalitatii au raportat o crestere semnificativa a transferurilor de fonduri realizate prin frauda si care afecteaza companiile mici si mijlocii”, se arata intr-un comunicat al reprezentantilor sectorului financiar, potrivit NewsIn.

Mesajul a fost transmis membrilor Centrului pentru Analiza si Distribuire a Informatiilor Financiare, un grup creat pentru a pune la dispozitie date despre amenintarile la adresa sectorului financiar. Grupul este condus si finantat de institutii financiare precum American Express, Bank of America, Citigroup, Fannie Mae si Morgan Stanley.

Deoarece companiile tinta tind sa fie mici, atacurile nu au capatat notorietate, dar agentia a aratat ca unele companii au pierdut sute de mii de dolari.

Reprezentatii multor companii au inceput sa povesteasca ce patisera. In iulie, un district scolar de langa Pittsburgh a intentat proces pentru recuperarea a 700.000 dolari. In mai, o companie din Texas a fost fraudata cu 1,2 milioane dolari. De asemenea, o companie din Baton Rouge, Louisiana, a anuntat ca i-au fost furati 100.000 dolari.

In multe cazuri, schema de operare este aceeasi: se trimite un mail care contine un virus menit sa fure parole, dupa care se opereaza o serie de transferuri ce nu depasesc 10.000 de dolari.

De asemenea, in cadrul acestor infractiuni se recurge la intermediari care au rolul de a crea conturi bancare si de a trimite apoi sumele furate celor din spatele acestor scheme, majoritatea din Europa de Est.

”Se estimeaza ca retelele organizate de criminalitate cibernetica din Europa de Est sunt responsabile pentru aceste activitati”, se arata in comunicatul echipei ce reprezinta industria financiara din SUA.

Biroul Federal de Investigatii (FBI) a inceput sa se ocupe de aceasta problema.

Divizia departamentului american al trezoreriei, ce se ocupa cu monitorizarea suspiciunilor de frauda raportate de banci, a precizat ca nivelul fraudelor in cadrul segmentului de transferuri de bani a crescut cu 58% in 2008.

Insa expertii sunt de parere ca date corecte privind pierderile din fraudele bancare online sunt greu de obtinut, avand in vedere ca multe cazuri nu sunt raportate.

Companiile nu se bucura de aceeasi protectie legala ca si consumatorii obisnuiti, atunci cand conduc operatiuni bancare online.

Consumatorii au in mod mornal un ragaz de 60 de zile pentru a contesta cheltuieli neautorizate, insa companiile trebuie sa raporteze activitatile frauduloase in doua zile pentru a impiedica transferul de bani.

In aprilie, hackerii au furat 1,2 milioane dolari din conturile companiei Unique Industrial Product Co., din Texas. Pankaj Malani, managerul companiei, a declarat ca analiza criminalistica a descoperit ca hackerii au plantat aplicatii daunatoare pe computerele companiei pentru a initia 43 de transferuri din conturile companiei, in mai putin de 30 de minute.

Atacatorii au transferat o parte din fonduri in Europa de est iar restul a fost trimis prin intermediul unor persoane din SUA.
Malani a precizat ca FBI investigheaza cazul insa datorita faptului ca firma a raportat rapid frauda, banca a putut sa recupereze aproape intreaga suma, mai putin 190.000 de dolari.

"Am fi putut da faliment", a afirmat Malani. Alte companii de mici dimensiuni nu au fost atat de norocoase.

In februarie, compania JM Test Systems, specializata pe calibrari electronice, a fost atacata de hackeri si suma de 45.640 dolari a fost transferata din conturile firmei catre o banca din Rusia.

Chiar si dupa ce datele contabile ale companiei au fost schimbate, a avut loc un nou atac informational si suma de 51.550 dolari a fost furata si transferata catre cinci "carausi" de bani.